Терзиева: 35% от републиканските пътища са абсолютно разрушени
Ремонтите на 61 и 67 км на АМ Тракия започнаха спешно и ще отнемат една година. Това е минималният срок, който са си поставили строителите, обяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева в сутрешния блок на ТВ7.
Министърът обясни, че в момента е важно да се използва максимално хубавото време, защото през есента, когато започнат дъждовете, работата ще се затрудни. „Искам да се извиня на всички граждани за неудобството, което беше създадено в неделя.
Още вчера съм разпоредила на АПИ съвместно с Пътна полиция, да приемат спешни мерки за отклоняване на движението и намиране на алтернативен маршрут“, изтъкна министър Терзиева.
„Всички трябва да разберем, че ремонтът трябва да се направи, за да не падне виадуктът“ подчерта тя и добави, че хората трябва да бъдат уведомявани и да се поставят съответните знаци по отношение на образувани „тапи“ по магистралите и пътищата.
Министърът на регионалното развитие заяви, че лот 4 на АМ Струма се изпълнява в срок и трябва да бъде готов през лятото на 2014 г. По отношение на лот 3 на АМ Струма Терзиева обясни, че проектът ще бъде много сложен за изпълнение.
„Той е включен в индикативните проекти за следващия програмен период. Евентуалната дата за започване на строителството е 2015 г.“, добави министър Терзиева. Тя каза още, че АМ Хемус е категорично в програмата на правителството за започване на строителство.
В момента тя е на етап предпроектно проучване. Министърът напомни, че парите по европейските проекти в ОП „Транспорт“ са намалени. „Със сигурност европейските пари за АМ Хемус няма да стигнат. Затова търсим алтернативни източници на финансиране, дори ще обмислим публично-частно партньорство, стига да има икономически интерес“, каза министърът на регионалното развитие.
Терзиева изтъкна, че се работи по ОП „Регионално развитие“. „През последните два месеца има значително усвояване на средства. Продължава сключването на планирани договори. Към края на годината ще се опитаме да намалим риска от загуба на средства във връзка с автоматичното освобождаване на нула. Работи се и по новата ОП „Региони в растеж“, обясни министърът.
Според министър Терзиева състоянието на ВиК структурата е трагично. „Ако не започне спешно реформиране на този сектор, много скоро ще се наложи да плащаме сериозна цена за това. Затова имаме готова стратегия за развитие на ВиК сектора, която предстои да бъде приета през септември.
Разработват се и генерални планове на всички ВиК системи, които ще дадат истинската картина за състоянието на районите като цяло за ВиК сектора“, каза Терзиева. По думите й е необходимо собствеността на ВиК дружествата да стане общинска или държавна.
„Това се налага, за да може да има единно управление и европейските проекти, когато се реализират, да не се правят на парче, а за цял район“, обясни министърът. Терзиева каза още, че предстои да се разработи и програма за изграждане на определени язовири, които в момента са в процес на проектиране.
„Има готови технически проекти на яз. Пловдивци в община Рудозем, има идеен проект за яз. Луда Яна в община Панагюрище, както и идеен проект за рехабилитация на яз. Студена. Това са най-важните язовири, с които трябва да започне“, каза министърът на регионалното развитие.
Терзиева обърна внимание и на проблема с рехабилитацията на пътищата. „35% от републиканските пътища са абсолютно разрушени. В тях не е инвестирано. Необходимо е да се направи спешна програма и да видим къде са най- наложителни мерките за рехабилитация.
Поискала съм от АПИ програмата да бъде изработена до края на септември. В момента рехабилитираме около 1100 км, но това е недостатъчно в общия обем от 20 000 км републикански пътища“, каза Терзиева.
Помолена да коментира критиките, че е открита късно отсечката край гара Яна, министър Терзиева беше категорична, че една пътна отсечка трябва да се отвори в съответствие със законите. Тя обясни, че за да се пусне движението, е необходим акт 15. Веднага след като той е бил изготвен, е насрочено и откриването.
Терзиева напомни за медийния натиск от страна на бившия премиер и на кмета на София да се отвори бързо пътя. „Аз незаконни действия никога не бих извършила. За мен най-важното е един път да бъде открит при спазване на законовите процедури“, каза министърът на регионалното развитие.
На въпрос за смяната в ръководството на АПИ, министър Терзиева обясни, че УС на АПИ е с трима души и преди два месеца един от членовете е напуснал. „Трябваше бързо да взема решение кой да заеме мястото“, каза министърът.
Тя изтъкна, че е важно да се разширят политиките в областта на пътищата, като приоритет е диалогът с бизнеса. „Визията на Стефан Чайков за политиките, които да правим в пътищата, ще ни сближи с бизнеса. Затова реших да му дам възможност да стане председател“, каза още министър Терзиева.