Хемус - приоритет за правителството
В програмата на кабинета "Орешарски" магистрала Хемус е записана като приоритет, защото трябва да намалим различията между регионите, заяви министър Десислава Терзиева на брифинг във Варна.
"Общият ресурс за следващия програмен период по ОП "Транспорт" от Кохезионния фонд на ЕС, заедно с националното финансиране, е 1.5 млрд. евро. Тези средства трябва да ги разделим на две за железопътна и пътна инфраструктура, т.е. по 750 млн. евро.
Това е изискване на ЕК, която в новия планов период изисква 50% от общите средства да отидат за изграждане на ж.п. инфраструктура. Това е така, защото Европа 2020 е насочена към зелени транспортни системи. За пътища остават 750 млн. евро", заключи Терзиева.
"Индикативната стойност на АМ "Хемус" е близо 800 млн. евро. В момента правим предпроектно проучване за "Хемус", което ще е готово до 3 месеца и там ще са ясни точните цифри - какви пари са необходими, както и какъв трафик се очаква по магистралата.
Догодина ще започнем проектирането, за което имаме осигурени пари от ОП "Транспорт". Т.е. и за секунда не сме спрели да работим за подготовката на "Хемус", подчерта Терзиева.
Министърът акцентира върху факта, че в списъка с индикативни проекти по ОП "Транспорт" 2014-2020 г., като номер едно задължително трябва да влезе строителството на лот 3 на АМ "Струма".
Това е условието на ЕК, за да може да се финансира изграждането на лот 1, 2 и 4 на "Струма" през този програмен период. Индикативната стойност на лот 3 на "Струма", който е изключително сложен проект, е между 800 милиона и 1 милиард евро.
Аз бях достатъчно честна към гражданите и казах, че европари по ОП "Транспорт" за магистрала "Хемус" няма да има през новия програмен период. Затова правителството ще търси други източници на финансиране.
Един от възможните варианти е публично-частно партньорство, но не съм казвала никога, че магистралата ще я дадем на концесия, за да сложим тол-такси, че ще има бариери от Варна за София или че е дошъл инвеститор", категорична бе министър Терзиева.
Тя допълни, че е още твърде рано да коментираме начина на финансиране, защото трябва да завършат предпроектните проучвания, които включват и прогноза за трафик и едва след това ще може да анализира ситуацията и да се вземе решение, съобщава БГНЕС.
Министърът подчерта, че в момента проучването се прави за магистрален габарит и нейната визия е цялото трасе да бъде автомагистрала, а не отчасти да бъде изградена като скоростен път.