Как се изчисляват и какво означават коефициентите – (P/E)
В серия от материали екипът на Profit.bg ще покаже на начинаещите инвеститори у нас какво означават и как се изчисляват финансовите коефициенти. Днес ще се спрем може би на най-популярния коефициент – P/E.
Съотношението е популяризирано от легендарния инвеститор Бенджамин Греъм, един от менторите на Уорън Бъфет и се използва за определяна на атрактивността на потенциалната инвестиция.
Най-общо казано съотношението Цена/Печалба (P/E) показва каква цена са готови да платят инвеститорите за 1 лв. печалба на акция.
Пример: В случай, че акциите на една компания се търгуват на цена от 10 лв., а печалбата й през последната година е 1.25 лв. за акция, то съотношението ще е равно на 8.
Високата стойност на показател може да означава две неща – че компанията е надценена или че инвеститорите очакват по-високи печалби през идните тримесечия и/или години.
Трябва да се има предвид, че при изчисляването на коефициента се използват среднопретеглената цена от последната борсова сесия, на която са се търгували акциите на дружеството, и нетната печалба на дружеството за последните четири тримесечия - в случай, че годината не е завършена.
При ползването на съотношението се препоръчват да се спазват следните правила:
1. Да се сравняват съотношенията на компании в един и същ сектор, както и със средното за сектора.
2. Внимавайте с акции с високи съотношения по време на икономически бум. Старата поговорка гласи, че „вълните повдигат всички лодки". Някои надценени компании обаче могат да се върнат към нормалното в моменти на корекции, или спадове.
3. Трябва да се внимава и с компании с прекомерно ниски съотношения цена-печалба и особено такива, които са с подобни по-ниски от средните за сектора за прекалено дълго време. Това означава, че най-вероятно има добра причина за това.
Екипът ни обаче би препоръчал инвестиционните решения да не се вземат само въз основа на този или друг коефициент, а да се използват няколко, а също така да се проучат основните пазари на компанията, нейния мениджмънт и основни партньори.