Петролът пада, бензинът и дизелът- не
Намаляването на опасенията за военни удари в Сирия доведоха до поевтиняване в цената на петрола към ключовата граница от 100 долара за барел на фона на около 110 долара преди две седмици.
Напълно логично е потребителите на петролните продукти бензин и дизел да очакват поевтиняването на тези важни суровини.
Да, ама не, или поне не в България. Въпреки че петролната компонента в цената на литър дизел се е понижила с 4.2 евроцента за последните две седмици до 49.4 евроцента в цената на литър бензин, горивото у нас запазва цената си почти без промяна.
Това се предопределя изцяло от факта, че поевтиняването на петролния компонент в цената на литър бензин напълно се усвоява от петролния сектор. Или казано по друг начин добавъчната стойност, която индустрията понажда към цената на литър бензин нараства с 4.3 цента в сравнение с преди две седмици до 25.4 евроцента.
* данни energy.eu
Сравнение с останалите европейски страни сочи, че през последните две седмици цената на литър бензин се е понижила средно с 2.6 евроцента.
Още по-тревожен е фактът на сериозно понижение в цената на бензина в страни от ЦИЕ. Така например литър бензин в северната ни съседка Румъния при ниво от 1.26 евро е поевтинял с цели 5.6 евроцента и е вече с цели 7 евроцента по-евтин в сравнени с България.
С 9 евроцента поевтинява бензинът в Естония за последните две седмици до 1.249 евро за литър, или с около 9 евроцента по-малко от този у нас. В Унгария спадът за посочения период възлиза на 7.3 евроцента.
Така страната ни отново се приближава към традиционно нормалната ситуация бензинът далеч да не е евтин в сравнение с останалите страни и покупателната способност на населението, както и към ситуацията, в която добавъчната стойност на отрасъла да е сред най-високите в ЕС (последното би следвало да навява регулаторите за неконкурентни практики).
Процентът на добавката на петролната индустрия към цената на литър бензин е при ниво от 19.1%, на фона на средното за страните от ЕС от 14.6%. За сравнение в съседна Румъния този процент е едва 12.9, а в Естония 9.9%.
Със съжаление трябва да отбележим, че абсолютно същата е ситуацията и при дизела. Успокоително (доколкото може да е такова) донякъде е положението, че средната цена на дизела в страните от ЕС се понижава едва с 1 евроцент, въпреки спадът с 4.3 цента в петролната компонента.
Или налице е сериозно усвояване от петролния сектор от понижението в цената на петрола на международните пазари. Това донякъде е логично обаче, предвид на по-ниските абсолютни цени на дизела в повечето европейски страни.
Добавката на сектора в цената на дизела е 22.7%, на фона на средното за страните от ЕС от 18.8%.
И все пак при ниво от 1.359 евро за литър дизел у нас, цената му е значително по-висока от тази в страни като Румъния, Хърватия, Латвия, Люксембург, Полша и Естония.