Петте най-шантави ПР-кампании в България
1. Сашко продава органите си
Преди няколко дни 14-годишният Александър шокира страната с обява в eBay, в която момчето е обявило органите си за продан.
Александър е болен от тежка форма на нелечимата мускулна дистрофия и се нуждае от средства за скъпоструващите лекарства и рехабилитация. Оказа се, че акцията му е организирана от асоциацията на страдащите от това заболяване, за което дори беше наета пиар агенция.
Пиар кампаниите в България стават все по-популярни и макар повечето да целят реклама на някакъв бранд, хората от Българската асоциация за невромускулни заболявания (БАНМЗ) показаха, че акциите могат да бъдат и с чисто социална насоченост, а и същевременно да са оригинални.
Обявата на момчето предизвика шок в медиите и интернет пространството, а чак десетина часа по-късно в YouTube се появи клипче, от което ставаше ясно, че това е пиар кампания.
Всеки един от нас, съзнателно или не, попада в “клопката” на опитните пиари.
Сашко и БАНМЗ се надяват, че използвайки този похват в обществото, ще се вдигне достатъчно шум около българите, боледуващи от подобен тип заболявания, както и стана.
Независимо че много от хората реагираха остро и заклеймиха акцията на момчето, а други реагираха със съпричастност, отклик със сигурност имаше и това бе успешен ход за привличане на внимание. Дали ще даде резултат и от страна на държавата времето ще покаже.
Пиарите някак успяват да си поиграят с възприятията и съзнанието ни. Така неволно се оказваме заинтригувани от нещо, на което иначе едва ли бихме обърнали внимание.
Как обаче го правят? Използвайки информационни технологии, изследване на народопсихологията и следене на световните тенденции, и българските пиари създават безспорно успешни кампании.
Всяка година се организират конкурси, на които могат да се видят най-успешните. Това, което ни интересува обаче, е кои са най-шантавите PR акции, правени у нас.
Малко от тях са толкова добри, че хората въобще не могат да разпознаят в тях ръката на професионалиста. Къде въображението им се е развихрило най-много и е създало продукт, който дълго ще се помни? Има ли запомнящи се акции, които ще се учат в университетите?
Екип на “Труд” събра най-оригиналните пиар кампании. На първо място в нашата класация поставихме Сашко и неговата реализирана акция. Кои са останалите “отличници” и с какво привлякоха вниманието ни предстои да прочетете по-надолу.
2. "Джони Деп" в Бургас побърка медиите
Средата на август 2010 г. Боговете на електронната музика The Prodigy гостуват на фестивала Spirit of Burgas за радост на огромната си фенбаза в България.
По същото време крайморският град обаче става сцена на още едно събитие с национален, ако не и международен мащаб. В дните около концерта на британците във видеомрежите за споделяне изтича любителски клип, който почти ясно показва как филмовата звезда Джони Деп се регистрира на рецепцията на реномиран бургаски хотел.
Реакцията е очаквана - всички по-големи родни телевизии окупират локацията, почитателки завардват фоайето, а компания им прави и любопитният градоначалник Димитър Николов. Печатни и интернет таблоиди излизат с многобройни статии...
Естествено, започват и спекулациите - Джони е дошъл да гледа Prodigy, има рандеву с Летисия Каста (френската звезда по същото време се оказва на снимки отново в Бургас), даже бил посетил мача “Черноморец” - “Левски”...
Неясните клипове са последвани от неясни снимки на огромна тераса и периодично появяващия се на нея Джони Деп или по-точно... Георги Велизаров.
Жоро е млад софийски актьор, който има огромна визуална прилика със звездата от “Аризонска мечта”, “Страх и омраза в Лас Вегас”, “Карибски пирати” и други холивудски продукции. Българският Джони Деп е привлечен в осъществяването на мащабен рекламен проект. Целта е популяризиране на летен фотоконкурс, организиран от търговската верига “Германос”.
Велизаров се подготвя сериозно за “ролята”, като изучава из основи поведението на холивудския секссимвол. Той спи с дрехите, за да имитира “измачкания” стил на звездата, а заедно с това е подложен на брутален “потискащ” режим без пиене, пушене, мобилен телефон и баня, само и само цялостният му стоеж да не е на 23, а на 47-годишен човек.
На 13 август идва “премиерата” - “Джони Деп”, обграден от истински професионални охранители, влиза във фоайето на хотел “Приморски”, разполага се на целия шести етаж, а под него започва планираният цирк.
Жоро се отдава на румсървиз хедонизъм в продължение на няколко дни, докато личността му произвежда благодатна храна за спящите годишния си летен сън медии. На терасата в някакъв момент компания му прави и популярната актриса и модел Диляна Попова.
Материали, вариращи от скептичното “Джони Деп ли е това?!” до убеденото “Любимото ядене на Джони Деп вече е мусака”, завладяват дневния ред на обществото.
Още преди Жоро да слезе от звездния си етаж и да разкрие превъплъщението си и неговата цел, вече и бабите в родопското с. Хухла са разбрали кой е Джони Деп и защо евентуалното му присъствие в Бургас е толкова значимо за родината.
Останалите три шокиращи пиар кампании - на следващата страница
3. Левски с бял чаршаф шашна столичани
Опаковането на паметници и изобщо всякакви изяви върху тях не е чуждо явление на българите. След като Паметникът на Съветската армия неколкократно осъмна с различна визия, от ефектния начин за привличане на внимание се възползваха Фондация “Св. св. Кирил и Методий” и Националният исторически музей.
Дни преди годишнината от обесването на Васил Левски тази година по тяхна инициатива паметникът, намиращ се в центъра на София, бе опакован с бял чаршаф с нарисувана на него огромна синя въпросителна.
Всеки ден покрай монумента минават хиляди коли и пешеходци и тази акция определено събра необходимата публика. Какво обаче целяха фондацията и музеят с това?
В навечерието на честването на живота и делата на Апостола, на 16 февруари, фондация “Св. св. Кирил и Методий” и Националният исторически музей изпратиха своя въпрос към обществото и най-вече към младите хора. Той бе изписан под въпросителния знак: “Защо паметникът е издигнат на това място?”
Съдбата на Паметника на Левски на този ден споделяха и монументите на Патриарх Евтимий и Руският паметник в столицата, опаковани също с бял плат и с огромна синя въпросителна.
Ако след това поне няколко младежи са проверили в Google какво е станало с Левски, акцията пак е имала ефект. Паметникът на Патриарх Евтимий се придружаваше от надписа: “Коя столица е защитавал този патриарх?” Така тези възлови места в София се превърнаха в място на размишления за столичани. Безспорно това беше ефективен начин за провокиране на любопитството но гражданите към исторически факти
За тези от вас, които не знаят, Паметникът на Левски се издига точно на мястото, на което е бил обесен националният герой.
4. "Девствената" Саманта роди малък Гошко
А помните ли най-младата попфолк изпълнителка Саманта?
Младата певица започна кариерата си едва на 15. Крехката възраст не пречеше да говори за любов и за това, че се надява скоро да срещне мъжа на живота си.
Това, с което провокира обществеността обаче, бе твърдението, че 15-годишната певица е девствена. Това веднага обърна погледите към нея и компенсира иначе не особената популярност с гласови възможности.
Интересно е как сексуалният живот на младата певица спечели по-голям интерес от певческите заложби. Но може би, за да не останат крайно разочаровани почитателите от това, че е все още непорочна, младата изпълнителка се зае да разваля “богородичния” си образ.
Младото момиче, търсейки всевъзможни начини да избяга от имиджа на “доброто момиче на фолка”, показваше смело апетитните части от свежата си плът пред обективите. Сякаш съвсем случайно, фотографите попадаха на точното място в точното време или в спа център, докато полуголата тийнейджърка чака да бъде направена шоколадова процедура от привлекателен масажист.
Фотосесии, на които тя позира оскъдно облечена, също привлича мъжкото и медийното внимание. Пиарите на малкото фолк славейче изобщо не спряха дотам. Шум около особата се вдигаше и след нейните участия в стриптийз клубове, където “непорочната” певица се заиграваше палаво с батковците танцьори.
Друг е въпросът как изобщо е влизала Саманта в подобни клубове на 15-годишна възраст. Според приближени майката на Саманта е главен инициатор на случващото се около младата фолкаджийка.
Малките трикчета за привличане на внимание обаче не бяха достатъчни за пиар стратегията на “девствената” палавница.
Саманта “взриви” обществото, когато се разбра, че е бременна. Изведнъж се оказа, че непорочната певица очаква дете и има мъж до себе си.
Това веднага вся смут, защото както може би се досещате, не съответства много-много на досегашния образ на “честно” момиче. А и кой вярва днес в непорочното зачатие?
Какво още може да се измисли, за да се поддържа огъня около лицето Саманта, не се знае? Интересно е обаче дали след раждането на детето си - малкия Гошко, Саманта ще намери как отново да обърка феновете си.
Засега младата майка не е оставила значими следи на небосклона на българския поп фолк. С пиар номерата си обаче успя да удари в земята нейни доста по-нахакани колежки като Ивана, Таня Боева, Камелия и Андреа.
5. Художник "върна" мавзолея
На пето място в класацията ни се нарежда проектът по възстановяването на монумент, препращащ към не много далечното минало. Тази рекламна кампания шокира и стана сензация буквално за минути и бръкна направо в душата и спомените на българите.
През 1999 г. мавзолеят на комунистическия лидер Георги Димитров бе разрушен. Е, не от първия път, за срам на министър Евгений Бакърджиев. Сградата, около която в продължение на 40 години се виеха соцманифестации, а пионерчета се покланяха вътре пред мумията на вожда, вече я нямаше, но символното значение едва ли е избледняло в обществената памет.
Това показа арт инсценировка на българския художник Иван Мудов. На 5 ноември 2012 г. той огради някогашната локация на мавзолея със сини метални огради, добре познати от множеството софийски строителни площадки. Естествено, бе издигната и необходимата информационна табела.
На нея се мърдаше компютърно изображение на бъдещото здание, което неприятно наподобява старата гробница. Стилови промени като черен мрамор и двойка лъвски статуи обаче подсказваха, че вътре със сигурност няма да лежи Георги Димитров (който бе вече погребан), а по-скоро някой строител на съвременна България като шефа на ВИС - Васил Илиев. Оставен е и телефон на проектантската фирма, на който, естествено, отговаря Иван Мудов.
Един цял ден той успя да забаламоса различни журналисти, а гневни коментари заливаха интернет пространството. Вицовете, историите и снимките, в които персонажи са едновременно Тодор Живков и Бойко Борисов, придобиват нова актуалност.
На следващия ден специална пресконференция дават организаторите на фестивала за съвременно изкуство Sofia Contemporary. Те и Мудов поеха отговорността за акцията. Като част от самия фестивал тя бе съгласувана със Столичната община, която е партньор на събитието.
Заявяват, че са доволни от реакцията на обществото, която “показа един много цивилизован начин на взаимодействие вместо обичайното мърморене”. Инсталацията постига провокативната си артистична цел.