Вода, утайка и първи стадий на замръзване… само при минус 13 градуса. Това са резултатите от експеримент на Нова телевизия с дизелово гориво от седем български бензиностанции – шест от водещи вериги и един по-малък обект.

Става въпрос за обикновен дизел, без специални добавки, а вода и утайка в нафтата уврежда автомобилите.

Вижте още: Дизелът е най-често разрежданото гориво у нас

Промяната на цвета и кристализацията се дължи на наличие на парафини и неустановени примеси в нафтата, обясни инж. Радослав Киров, управител на сервиз, който често се сблъсква с последствията от зареждането на дизеловите автомобили с некачествено гориво. Такива промени в него при ниски температури увреждат горивните филтри. Обикновено вместо да пожълтяват, те почерняват в резултат на наличието на твърди примеси.

Друг проблем е примесването на нафтата с по-евтиния бензин, посочи специалистът. Неговото наличието води до увреждане на горивната система на дизеловите автомобили, особено на съвременните, които са оборудвани с комън-рейл система. Твърдите частици пък износват буталата и цилиндрите.

По думите на управителя на сервиза тестваното гориво не отговаря на нормата за дизеловите горива и наблюдаваните промени трябва да започват при минус 20 градуса, а не както при експеримента, в който кристализацията стартира само при минус 13. Още преди излагането на отрицателни температури обаче в някои от взетите проби се наблюдаваше вода и утайка на дъното на бутилките.

Резултатите от теста учудиха представител на контролните органи.