Обвиниха в манипулации най-голямото автомобилно лоби в Германия
Най-големият автомобилен клуб в Германия ADAC, който има 19 млн. членове, е заподозрян, че в продължение на десетилетие е фалшифицирал гласуването за наградата си Автомобил на годината.
Скандалът дестабилизира институцията в страна, в която автомобилът е свещен. Преди да присъди своите“жълти ангели“ на превозните средства, за които са гласували неговите членове, клубът ADAC е лъгал за броя на участниците в гласуването, за да повиши легитимността на наградата.
Наградата за 2014 г., която бе връчена преди седмица, бе присъдена на Golf на Volkswagen. Но по данни на Süddeutsche Zeitung, която разкрива аферата, във вота са участвали едва 3 209 души, а не 34 299, както претендира ADAC. Този вид манипулации се е извършвал от около десет години, призна шефът на ADAC Карл Обермаир.
Директорът, който отговаря за връзките с обществеността, Михаел Рамщетер, наричан Рамбо, пък заяви, че само е „разкрасил цифрите“. Неговата оставка обаче не беше достатъчна да прекрати споровете. Доверието към ADAC за всички тестове, които извършва, е подложено на съмнение. Въпреки натиска президентът на асоциацията Петер Майер изключи да подаде оставка.
Но злото вече е сторено! Най-големите германски автомобилостроители бързо се дистанцираха от асоциацията, скандалът в която рискува да се прехвърли и върху тяхната репутация. Volkswagen съобщи, че е отменил рекламната си кампания, която се опираше върху наградата на автомобила. BMW и Daimler поискаха обяснение.
В политически план ADAC бе най-могъщото автомобилно лоби в Германия, без чието участие не се обсъждаше нито един въпрос, касаещ транспорт и сигурността на пътя. В тази връзка министърът на транспорта Александер Добринт вече призова организацията да се върне към „основната си мисия“ „да представлява интересите на германските автомобилостроители“ на фона на растящи критики срещу нея в политическите среди.
Създадена през 1903 г. ADAC притежава несравнимо влияние в автомобилната промишленост. Но нейното могъщество често е критикувано и тя е обвинявана в непрозрачност. Скандалът, който е на първа страница на германските медии, е неочакван подарък за по-малките конкуренти, които се надяват да спечелят позиции.