Петя Стоянова: Нашият пазар е малък, но интересен за инвеститори
Петя Стоянова има повече от 15 години опит в областта на маркетинга, брандинга и интегрираните комуникации в международни компании.
Тя притежава магистърска диплома по маркетинг от Bradford University, Management Center, UK и множество международно признати сертификати от различни образователни институции.
Професионалната й практика е свързана с изграждането, управлението и развитието на марки като Globul, Flirt, Toyota, DHL, Liqui Moly, Sonax, MV Agusta, БНТ и др.
През последните години Петя Стоянова развива своя консултантска дейност и работи по стратегически маркетинг проекти на български фирми. Тя е старши маркетинг консултант и управляващ съдружник в консултантска фирма „Пауър Бранд”.
1. Коя е най-важната цел, която си поставяте, с организирането на поредицата семинари „Успехите на българските марки”?
Споделеният опит, грешките и успехите са едни от най-добрите “учители” в нашата професия. Маркетинг теорията, от която в повечето случаи черпим знания и практики, стъпва на международни примери и казуси. Не казвам, че това е излишно, но от един момент нататък е изключително важно да се допитваш до колеги, маркетинг хора от различни сфери и индустрии, които искат да споделят искрено опита на брандовете, които управляват на българския пазар.
Консултантска фирма „Пауър Бранд”, която стои зад поредицата „Успехите на българските марки”, си поставя за цел да помогне на будните родни маркетинг професионалисти да направят по-пряка връзка между теория и практика. Искаме те да разберат ролята на зрелостта на потребителя и пазара за успеха на всяка маркетинг стратегия. Да си повярват, че и те могат да създават успешни марки на този пазар.
2. Кои са трите най-важни характеристики на една успешна марка?
Независимо, че има много анализи и калкулации, маркетингът не е математика. Затова не ми се иска да боравим с класации и правила. Маркетингът е симбиоза от психология, творческо начало, аналитичност и здрав разум. Успехът винаги е свързан с целите, които си поставяме.
Успешна е марка, която променя потребителски нагласи и отваря нови пазарни ниши. Успешна е марка, която се съвзема след сътресение на пазара. Успешна е марка, която ни разплаква с комуникацията си и с дни не излиза от главата ни, а когато я видим на рафта, със завидно въодушевление я грабваме, без да сравняваме цената с конкурентните продукти.
3. Как се роди идеята за създаване на поредицата „Успехите на българските марки”?
Поредицата е естествено продължение на работата ни, но в малко по-различна посока на споделяне на опит и добри маркетинг практики. Консултантска фирма „Пауър Бранд” работи с много български марки. Проектите са от различно естество: за някои клиенти създаваме марки и им помагаме да ги позиционират успешно, за други изграждаме идентичност на вече създадена марка, а за трети разработваме и изпълняваме стратегии за лансиране и т.н.
В много от случаите клиентите идват при нас с един комуникационен проблем. Когато разнищим ситуацията, често се оказва, че комуникацията им е най-малкият проблем.
Основното, което се опитваме да правим, е да учим нашите клиенти да мислят за тяхните марки като за жив, развиващ се организъм, да си задават правилните въпроси и да не се страхуват да експериментират. Стремим се да следваме това разбиране и в поредицата. Добрата обратна връзка, която получаваме от участниците в събитията, ни показва, че сме на прав път.
4. Следващото събитие от поредицата работни срещи е на тема „Успешни стратегии за въвеждане на българска марка на пазара”. Какво е най-важното условие, за да се превърне една прохождаща марка в успешна?
Пътят от навлизането на една марка на пазара до налагането й е дълъг и не лесен. Ако знаеш какво искаш да постигнеш и си последователен в посланията, които изпращаш към пазара, ако предоставяш постоянно качество и твоите потребители го оценяват, то това определено са едни от най-важните предпоставки за успех на марката.
Последните години, с навлизането на технологиите в маркетинг комуникацията, времето от въвеждане до налагане на една марка на пазара се скъсява значително. С пълна сила това важи за брандове, таргетиращи младото технологично поколение.
Реакцията, мненията и критиките на потребителите се разпространяват за дни. Управлението на пресечните точки на марката с потребителите е от огромно значение за успеха й.
Темата „Успешни стратегии за въвеждане на българска марка на пазара” от поредицата семинари „Успехите на българските марки” ще бъде представена от водещи маркетинг експерти и предприемачи от различни сектори на бизнеса в България на 18.02.2014 г. (вторник) в зала „Европа” на „Новотел София”.
5. Какво ще спечелят фирмите, които се опитват да наложат собствена марка на малък пазар като българския? Защо да го правят?
Има много примери за успешно наложени български марки извън пределите на България. На 18/02, по време на следващия семинар, ще отделим няколко часа, за да чуем как едни млади предприемачи успяват да създадат и наложат технологични брандове за няколко години.
Смятам, че нашият пазар е малък, но особено интересен за инвеститори. Така че едно начало на този пазар може да се окаже трамплин за по-големите европейски пазари.