Тайната рецепта на Coca-Cola – маркетинг за милиарди
Coca-Cola е абсолютен лидер на пазара на безалкохолни напитки и според мнозина част от успеха е нейният имидж и мистерията около тайната й рецепта.
Във вторник компанията публикува доклада си за 2013 година, като отчита 5% спад в нетната печалба до 8.6 млрд. долара, спрямо 9 млрд. долара за 2012 година.
Coca-Cola има „предизвикателства“ пред себе си, а именно това, че глобалната консумация на безалкохолни напитки намалява, защото все повече хора се обръщат към по-здравословни варианти като вода и плодови сокове. От тази тенденция страдат и другите производители.
Това е трезорът
Компанията има огромен бюджет за реклама, а един от козовете в нейния имидж е „тайната рецепта“.
Оригиналната рецепта на Coca-Cola е записана през 1919 година, но напитката за първи път е била направена през 1866 година от Джон Пембъртън, аптекар, пристрастен към морфин.
Виж още: Най-продаваните безалкохолни напитки в света
През 1919 година група инвеститори вземат заем, за да купят компанията и формулата за напитката е трябвало да бъде записана, като част от обезпечението.
От 20-те години на миналия век формулата се пази в сейф на банка в Атланта.
Coca-Cola решава да акцентира над потайността около рецептата си и строи специален трезор, за да пази там формулата. Той се намира в музея на компанията в Атланта.
Компанията твърди, че само двама от най-висшите служители знаят формулата, но никога не е разкривала имената им. Те казват, че тези двама служители нямат право да пътуват с един и същ самолет.
Самият трезор изглежда като изваден от филм – има скенер за отпечатъци и масивна желязна врата.
Вътре в трезора има още един трезор, а в него има сейф, в който се държи формулата. Coca-Cola твърди, че това е най-пазената търговска тайна в света.
Джон Пембъртън
Формулата никога не е била патентована, защото за да я патентова, компанията трябва да наруши тайната.
През годините са се появявали много хора, които са твърдели, че знаят рецептата. Повечето от тях са казвали, че са се добили с нея чрез достъп до антични документи. От компанията твърдят, че всички тези формули са неверни. Дори и някой да научи рецептата няма да може да се конкурира с Coca-Cola, считат от компанията. Защо да плащаш повече за друг продукт, който има вкус на Coca-Cola, като можеш да си купиш истинската Coca-Cola и то навсякъде по света, питат те.