Русия е била движещата сила за съживяването на строителството на молове в Европа с близо 100 нови шопинг центъра за по-малко от две години, показва ново изследване. България е поставена на 13-о място в Европа по площ на новостроящи се молове.

Сред тях са московският мол Авиа парк, който ще бъде най-големият в Европа с площ, равна на 22 футболни игрища, разпределена на четири етажа и с присъствието на международни марки като Дебенамс, Коста Кофий и Адидас, с които вече бяха подписани договори преди откриването през есента на 2014 г.

Авиа парк, който се простира на площ от 235 000 кв. м., ще засенчи МЕГА Белая дача край Москва, който в момента е най-големият мол в Европа с търговска площ от 202 000 кв. м., съобщава БГНЕС. В цяла Европа новите шопинг центрове, открити през втората половина на 2013 г., са били два пъти повече от тези през първата половина, сочи проучване на британската консултантска компания Cushman & Wakefield, цитиран от в. "Гардиън".

Открити са 110 нови мола, 44 от които в Русия. Очаква се тя да се сдобие с още 50 до края на 2015 г. Това означава, че Русия е на път да измести Великобритания от второто място в Европа по площ на моловете в края на тази година. Благодарение на най-големия брой строящи се молове Русия дори може да претендира за първото място, измествайки Франция, ако повечето проекти се осъществят.

Засега Франция остава страната с най-голямо пространство за шопинг молове в Европа с общо 17,3 милиона кв. м., следвана от Великобритания с 16,93 милиона кв. м. и Русия с 16,86 милиона кв. м. "В Русия Москва е основният пазар за развитие на шопинг центрове. Това е голям потребителски пазар, има многобройно население, което не е обслужвано от шопинг центрове", казва Майкъл Рода от Cushman & Wakefield.

От 110-те нови мола през втората половина на миналата година 37 са били в Западна Европа, а 73 – в Централна и Източна Европа. В Западна Европа са били разширени 45 съществуващи мола спрямо 19 в Централна и Източна Европа.