12 корабокрушения, чиито останки можете да посетите и днес
Смята се, че съществуват около 3 млн. неоткрити корабокруширали кораби, пръснати по дъното на Световния океан. Някои от тях са на хиляди години.
Много потънали кораби са обявени за исторически значими и защитени от ЮНЕСКО като част от подводното културно наследство. Част от тях са изоставени, а други са превърнати в туристически атракции.
Последното корабокрушение, което прикова вниманието на света, беше това на Costa Concordia, който се обърна във водите край западния бряг на Италия през януари 2012 г.
Неговата огромна осанка привлича хиляди туристи в района. Операцията по изтеглянето на кораба започна още в средата на 2013 г., но ще продължи още дълго.
Ето още няколко зрелищни корабокруширали кораби, които си струва да посетите, докато все още са там:
World Discoverer
Това е круизен кораб, построен през 1974 г., който прави пътувания до Антарктика, където пътниците му наблюдават движението на полярния лед.
Скалата, която пробива корпуса на World Discoverer на 30 април 2000 г., се намира край Соломоновите острови. След като пътниците са прекачени на ферибот, капитанът насочва кораба към Родерик Бей. Той все още се намира на същото място.
Mediterranean Sky
Първоначално той е наречен City of York, когато е построен през 1952 г. в Нюкасъл, Англия. Лайнерът пристига в Лондон през ноември 1953 г. Неговото последно пътуване е през август 1996 г., когато плава от Бриндизи до Патра.
Заради финансовото състояние на дружествата, чиято собственост е, Mediterranean Sky е конфискуван през 1997 г. в Патра. Две години по-късно е изоставен в Eleusus Gulf в Гърция.
В края на 2002 г. корабът започва да поема вода и да се накланя. За да се спре неговото потъване, той е изтеглен в плитки води. През януари 2003 г. Mediterranean Sky ляга на една страна, както и до днес очаква съдбата си.
MV Captayannis
Това е гръцки кораб, който превозва захар. Плавателният съд потъна в река Клайд в Шотландия през 1974 г. след сблъсък с танкер по време на тежка буря.
Танкерът не понася щети, но сблъсъкът е погубен за Captayannis и тя намира лобното си място в плитчините край брега.
По-ценните метали и фитинги са откраднати от мародери. С времето Captayannis се превръща в дом на морските създания.
SS America
Това е презокеански лайнер, построен през 1940 г. След повече от петдесет години на вода, лайнерът е продаден през 1993 г. с намерението да бъде ремонтиран и да се превърне в петзвезден хотел-кораб, закотвен край тайландския остров Пукет.
Той е преименуван на American Star и потегля на буксир от Гърция към Атлантическия океан. Сто дни по-късно обаче попада в гръмотевична буря, съобръженията за теглене са счупени и всички усилия да бъдат поправени са неуспешни.
Екипажът на American Star е бил спасен от хеликоптер, а корабът оставен на произвола на съдбата. На 18 януари той засяда край западния бряг на остров Фуертевентура на Канарските острови.
От тогава той бавно потъва, а към март 2013 г. корабокрушението е видимо само по време на отлив.
Вижте още: Най-живописните корабокрушения
Dimitrios
Това е малък товарен кораб, построен през 1950 г., който засяда край гръцките брегове на 23 декември 1981 г. Има много слухове и теории за произхода на кораба и как се е стигнало до засядането му.
Според повечето разкази той е използван за контрабанда на цигари между Турция и Италия. Заловен е от пристанищните власти и след като е освободен, е подпален, за да се скрият доказателствата за контрабандата.
Смята се, че е вероятно корабът да е акостирал в близкото пристанище на 4 декември 1980 г. заради извънредна ситуация на борда. След това той е изоставен заради финансови проблеми, възникнали с екипажа, повреда в двигателя и застрахователни искове
Въпреки че е местен няколко пъти от сегашното си място, не са правени опити да бъде възстановен.
Olympia
Търговският кораб е похитен от пирати през 1979 г. в близост до гръцкия остров Аморгос. След неуспешен опит да бъде изтеглен от залива, той е изоставен там и се превръща в една от най-популярните забележителности в района.
BOS 400
Това е френски шлеп, който засяда в Maori Bay в Южна Африка, докато е теглен на буксир на 26 юни 1994 г. The Boss 400 е най-големият плаващ кран в Африка, когато се ударя в скалите по време на буря.
В качеството си на шлеп и без да има основни собствени двигатели, корабът е теглен на буксир до мястото, на което трява да работи. Въпреки няколкото опита да бъде изтеглен след корабокрушението, тази операция е смятана от спасителите за пълна загуба на време.
La Famille Express
Корабът е построен през 1952 г. в Полша и служи на Съветския флот като "Форт Шевченко“ до 1999 г., когато е продаден и преименуван на La Famille Express.
Обстоятелствата около корабокрушението му не са съвсем ясни - с изключение на това, че е заседнал в Карибско море по време на урагана Франсис през 2004 г.
Никой не е направил опит да спаси плавателния съд и много негови части да отнесени от мародери. Днес той е атракция за местните туристи.
HMAS Protector
Корабът е купен от правителството на Австралия през 1884 г., за да защитава местното крайбрежие срещу възможни атаки. Той пристигна в Аделаида през септември 1884 г. и служи на страната през Първата и Втората световна война.
През юли 1943 г. Protector минава под командването на американската армия. По пътя към Нова Гвинея той се поврежда след сблъсък с влекач и е изоставен.
Впоследствие корабът е изтеглен до остров Херон, край бреговете на Куинсланд и се използва като вълнолом. Неговите ръждясали останки стоят там и до днес.
Evangelia
Това е търговски кораб, конструиран от същата корабостроителница, построила Титаник. Той е пуснат на вода на 28 май 1942 г. с името Empire Strength. По-късно е известен като Saxon Star, Redbrook и в крайна сметка Evangelia.
През 1968 г., след като плава в гъста мъгла, корабът минава много близо до бреговата линия и остава заклещен в близост до Констанца. Според слуховете катастрофата не е случайна, а в резултат от злоумишлени действия от страна на собственика, чиято цел е да прибере парите от застраховката.
Хипотезата се подкрепя от факта, че по време на корабокрушението, въпреки че мъглата е много гъста, морето е невероятно спокойно и ветроходното оборудване работи перфектно.
SS Maheno
Това е най-известното корабокрушение на остров Фрейзър в Австралия, което се е превърнало в забележителност. Построен през 1905 г., SS Maheno е един от първите турбинни параходи. Неговият редовен маршрут е между Сидни и Оукланд, а през Първата световна война е превърнат в болница.
През 1935 г. е продаден на Япония за скрап. Докато е теглен към последната си цел, корабът се сблъсква с тежък циклон и къса въжето на буксира. Опитите то да бъде закачено отново се провалят и корабът изчезва заедно с осем души на борда.
Намерен е 3 дни по-късно край бреговете на остров Фрейзър, а екипажът е открит на брега. Впоследствие опитите да бъде изтеглен се провалят и той е обявен за продажба, но не намира купувачи. Оттогава се разпада на мястото си.
Вижте още: Историята на една корабокруширала яхта
Santa Maria
Това е испански товарен кораб, който е превозвал подаръци от испанското правителство на Франциско Франко - спортни коли, храна, лекарства, машини, дрехи, напитки.
На 1 септември 1968 г. корабът преминава край Кабо Верде на път за Бразилия и Аржентина, когато засяда. След като местен влекач не успява да го изтегли, той е изоставен там, след като от него са свалени ценните товари.
По-късно плавателният съд се превръща в символ на Боа Виста и Кабо Верде.