„С настъпването на летния сезон се появи сериозно търсене за търговски площи по бул. „Витоша“. Особен интерес има към малките магазини, но предлагането е слабо”. Това съобщи за „Монитор” Силяна Черкезова, мениджър в една от канторите на агенция „Адрес”.

Според нея превръщането на „Витошка” в модерен социален център увеличава драстично интереса към наемане на помещения в района. „Особено привечер тя е препълнена както с хора по заведенията, така и по магазините”, казва брокерката.

„Интересното е, че главната софийска улица не се конкурира пряко с моловете и вече не е тяхна алтернатива”, поясни тя. По думите й топмарки вече отдавна търсят помещения не само в моловете, но и по основните столични търговски улици „Витоша”, „Граф Игнатиев” и „Съборна”.

Собствениците искат дългосрочен договор с наемател, който има добре развита търговска мрежа. Извън топ търговските улици засилено е търсенето на помещения за бързи закуски, фирмени магазини, биохрани, месо, сирене, мед, вино и деликатеси.

Според Черкезова в провинцията активен е наемният пазар на търговски площи в Пловдив, Стара Загора и Велико Търново.

Подобни са изводите за пазара и на експертите от консултантската компания Forton. Според тях успешните наематели търсят опции за позициониране на обекти на ключовите места в градовете.

Наемният пазар на бул. „Витоша“ беше много активен в първото тримесечие на годината и освобождаващите се магазини се заемаха бързо и при силен интерес от наематели. Средният наем в първите месеци на 2014 г. на основната столична търговска улица възлизаше на 40 евро на кв. м, смятат от Forton.

При моловете активността не е много голяма и само отварянето на търговския център в Плевен до гарата се очерта като най-значимото събитие в сегмента от началото на годината до момента.

До края на декември се очаква завършването на допълнителни 122 000 кв. м нови площи. Част от неуспешните проекти вероятно ще отпаднат от активния пазар, като към момента функциониращите в страната молове са с обща площ от около 688 000 кв. м, смятат още от консултантската компания.

Средните наеми за магазини в моловете в столицата възлизат на 21.5 евро за квадрат. В другите градове нивата варират между 12 и 16 евро на кв. м. Бургас води класацията по обем търговски площи на глава на населението с близо 500 кв. м на 1000 жители. Следва го Стара Загора с 400 кв. м и Варна с около 380 кв. м.