Модата да се инвестира в молове отшумява. В столицата тази година ще отворят врати три нови търговски центъра, а в провинцията един - откритият в събота в Плевен “Панорама мол”. С това модерните търговски центрове в страната стават 28 на брой, от които седем са в София.

Нови проекти не се задават, а дали съществуващите търговски центрове са достатъчни, е въпрос, на който експертите нямат единен отговор. Не е еднозначен и отговорът на въпроса до какви процеси в търговията са довели моловете, пише вестник "Труд".

Според Росен Генев, мениджър “Търговски площи” в консултантската компания “Фортон”, в столицата покупателната способност на населението позволява още няколко търговски центъра.

За доказателство той сочи последния анализ на “Кушман енд Уейкфийлд”, който отрежда на България едва 30-о място от общо 34 европейски държави по търговски площи на всеки 1000 жители. У нас се падат 101 квадратни метра в съвременни търговски центрове на 1000 жители, докато средноевропейското ниво е 265 квадрата.

Любопитното е, че тъкмо според мениджърите на новооткриващи се молове в столицата има предостатъчно такива обекти. Марина Васева, мениджър на откриващия се тази есен “Мега Мол София”, твърди, че търговските площи са достатъчни към днешна дата. “Още повече, че не всички молове са 100% заети и определено се върви към пренасищане на пазара”, смята тя.

Стефан Косев, шеф на Regent's Property Advisors и мениджър на “Парадайс център”, който отвори врати миналата година, смята, че има място за още търговски площи, но по-различни. “Просто те ще са малки, квартален тип. И вероятно преобладаващата част от наемателите им ще предлагат по-скоро услуги, отколкото мода”, е мнението на Косев.

Кои са новите

От четирите нови мола тази година два от проектите са започнати преди кризата и временно замразени впоследствие. Такъв е “Мега Мол София” (24 000 кв. м), който бе започнат още през 2007 г. Намира се в столичния жк “Люлин”, близо до метростанция “Западен парк”.

Такъв е и “Панорама Мол Плевен” (47 000 квадрата), започнат в центъра на Плевен преди 7 години, който финансиращата Райфайзенбанк България придоби и препродаде миналата година на българска фирма.

Третият - “Плаза Уест” (37 750 квадрата), бе започнат през 2012 г. Той се намира до Западната дъга на софийския Околовръстен път, срещу магазина на “Баумакс”, и също отваря наесен.

Безспорно най-значимият проект сред четирите е “София Ринг мол” (70 000 квадрата), който ще отвори врати след 5 месеца. Той е на гръцките “Фурлис Груп” и “Данаос Груп” и на практика е част от бъдещ комплекс, в който влиза и разположеният в съседство първи за България магазин на “Икеа”, инвестиция на същите фирми.

По думите на търговския директор Сотирис Янакудакис идеята за комплекса в България е изпробвана в Солун, на 12 километра от центъра на града. Там също първо е издигнат магазин “Икеа”, а 5-6 години по-късно и търговският център “Космос”. Българският вариант е допълнен с две жилищни зони с общо 4500 жилища.

“В мола ще премахнем усещането за казино - ще има огромни пространства, покрити със стъкло, с гледки към планината, с голям атриум по средата. Външната зона ще е амфитеатрална, със зелени площи. Ще има и зона със заведения, част от която е на открито откъм планината”, разказва Янакудакис.

Въпреки достойнствата на проекта обаче, търговският директор признава, че се е наложило да се преработва в крачка. “Беше готов още преди кризата и първоначално предвиждаше на нулевото ниво да има много модни брандове. Междувременно в София бе пуснат “Парадайс”, в който основният акцент е върху развлеченията и това наложи да заменим помещенията.

Така върху 5500 квадрата разполагаме Funtasy Ring Park, където ще има целогодишна ледена пързалка, боулинг, симулатори, блъскащи колички и много други”, обясни Янакудакис.

Търсят се платежоспособни посетители

Инвеститорите в последните молове вече осъзнават, че само наличието на модни магазини, каквито и да са те, не са в състояние да привлекат достатъчно посетители. Това налага новите проекти да се ориентират към микс от наематели, които далеч не са само от света на модата.

В “София Ринг мол” например, освен на увеселителния комплекс, се разчита и на 3-етажен “магазин в магазина” - обект на гръцката верига за бързооборотни стоки “Нотос”, която стъпва за първи път в България.

В люлинския “Плаза Уест” ще бъде разположен най-големият за момента у нас обект на търговската верига “Карфур” - 9000 квадрата. “София Ринг мол” разчита и на синергията, породена от световноизвестната марка “Икеа” в съседство.

Остава обаче открит въпросът дали привлечените по всякакви начини посетители ще си излязат с покупка и на каква стойност. “След като тази година се откриват 4 нови проекта, значи инвеститорите в търговски центрове гледат положително на пазара. Все пак те контактуват с търговските вериги, които със сигурност са си направили сметката”, каза Таня Косева-Бошова, изпълнителен директор на “Плаза Уест”.

Тя обърна внимание на факта, че напоследък все повече световни или европейски модни марки предпочитат да работят директно на българския пазар. На по-ранен етап от навлизането си у нас, когато все още не са били уверени в успеха си, те са предпочитали да ползват франчайзингови партньори.

Такъв например е случаят с испанската “Манго”. Преди година и половина компанията затвори магазина си на бул. “Витошка”, който беше собственост на български партньор, но сега открива свой собствен обект в “София Ринг мол”.

Макар и да са оптимисти, на инвеститорите в търговски центрове не им е леко. Защото и търговците, особено в новите проекти, предявяват претенции. “Много често напоследък, когато сключваме договори, търговците настояват стойността на наема да се формира от оборота, който биха имали в мола”, даде пример Мариана Васева от “Мега Мол София”.

Нейното заключение е, че в момента доминиращата сила на пазара са търговците и те диктуват условията, а не инвеститорите. Росен Генев (“Фортон”) пък смята, че увеличението на търговските площи в молове с 30% тази и следващата година със сигурност ще редуцират наемите.

По последни данни от пазара това редуциране все още не е започнало. Средният месечен наем на магазин до 100 квадрата в софийските молове държи цена около 30 евро на квадрат, а за по-големите помещения - до 24 евро. В провинцията най-високите наеми са от порядъка на 18-20 евро/кв. м.