С. Попелка: Има необходимост от повишаване на финансовата култура
“Вярваме, че съществува истинска необходимост от повишаване на финансовата култура и напълно подкрепяме идеята за създаване на национална стратегия за финансово образование. Това може да бъде постигнато само с общите усилия на гражданското общество, властите, медиите и бизнеса“, коментира Степан Попелка, главен оперативен директор на Провидент Файненшъл България, по време на петото издание на финансовия и икономическо форум “Шумът на парите”, организиран от Profit.bg
Вярно е, че секторът на потребителското кредитиране, особено в сферата на небанковите финансови институции, е обект на внимание в резултат на безотговорни и неетични бизнес практики от страна на някои от играчите на пазара.
Ние също сме небанкова финансова институция, но смятаме, че сме много различни от други компании за потребителски кредити, които развиват дейност в България, основно, защото нашият бизнес модел се базира на отговорното кредитиране, а достъпността е в основата на нашите решения за кредитиране.
Ние смятаме, че тези два аспекта са от ключово значение за подобряването на състоянието на сектора, особено като се вземат предвид обстоятелствата и желанията на клиентите, които ние като индустрия обикновено обслужваме,сподели Попелка.
По-конкретно ние осигуряваме достъп до кредит на много клиенти, които имат ограничен достъп до други форми на кредитиране. Обикновено те искат да получат заем от между 200 и 2 500 лв. за задоволяването на конкретна необходимост. Ние смятаме, че хората не трябва да бъдат лишавани от кредитиране и с нашия модел успяваме да предлагаме услуги на клиенти със скромни възможности по начин, който им осигурява достъп до кредитиране по един отговорен начин.
По-важното е, че нашият бизнес зависи от спечелването и запазването на доверието на нашите клиенти, така че справедливото отношение към клиентите е от съществено значение за нашия бизнес. Нашият ангажимент е да създаваме продукти, които задоволяват техните нужди, комуникирайки прозрачно и ясно и вслушвайки се в нашите клиенти, за да подобрим услугите си.
Ние поставяне достъпността в центъра на нашето кредитиране, така че да отпускаме суми, които клиентите ще могат да върнат. Ако един клиент пропусне плащане, ние работим активно с него, за да променим условията по кредита, а наказателната лихва при просрочие сред приходните пера в нашия бизнес модел, който действа от повече от 130 години.
Ние имаме мощен набор от системи за кредитен риск мениджмънт. Тези системи дават възможност за управление на риска, определят рентабилните възможности за кредитиране и създават дългосрочни отношение с клиентите.
Нашият кредитен риск мениджмънт се базира на отношенията между кредитния консултант и клиентите и оценяването на техният характер и възможност да изплащат взетите на заем средства. Управлението на кредитния риск е вградено в тези отношения, защото кредитните консултанти използват разполагаемия доход при вземането на решение за кредитиране и биват възнаграждавани въз основа на събирането на плащания. В тяхна подкрепа има системи за кандидатстване и поведенчески системи, чиито параметри са зададени съобразно местното ниво и според регионалните различния. Например, ако в даден завод има съкращения, местните кредитни консултанти ще знаят за тях за разлика от какъвто и да било софтуер.
Спечелването на взаимно уважение и разбирателство е нещо, което ние се опитваме да постигнем заедно с политиците, неправителствените организации, местните общности и медиите.
Според Попелка това дали регулационните мерки защитават клиентите зависи от това колко добри са те. Аз смятам, че добрите регулационни мерки са тези, които са базирани на доказани постигнати резултати и на обширни консултации с всички участващи страни. Нашият опит показва, че законите създадените набързо и без принос от заинтересованите страни могат да бъдат слаби, оказвайки негативен ефект върху икономиката и вредейки на потребителите.
В крайна сметка контролът върху цената действа като спирачка върху добре функциониращият кредите пазар.
Ако целта на правителството е в крайна сметка да защити потребителите, а аз съм убеден, че случаят е такъв, смятам че има по-ефективни начини за постигане на същите цели без налагането на ограничения, които в крайна сметка могат да попречат на един добре функциониращ пазар. Например, сега в цял свят се приема, че регулаторните намеси, които ограничават достъпа до кредитиране за хората с по-ниски доходи, или които правят кредитирането на по-високо рисковите групи по-малко привлекателни за кредитните институции, често тласкат кредитополучателите към по-нетрадиционни, по-скъпи и по-непрозрачни форми на кредитиране.
“Вярваме, че съществува истинска необходимост от повишаване на финансовата култура и напълно подкрепяме идеята за създаване на национална стратегия за финансово образование. Това може да бъде постигнато само с общите усилия на гражданското общество, властите, медиите и бизнеса“, коментира Попелка.
Ние имаме успешна и дълга история подкрепяйки подобен тип инициативи на всички пазари, на които развиваме дейност и в момента разработваме стратегия за подобен проект тук.
Дейността на Провидент включва основно популяризирането на финансовата грамотност в сфери, в които проучванията показват, ниски нива на финансови познания и пропуски в осигуряването на финансово обучение. Правим това чрез работни групи, комуникационни и медийни кампании и разработването на семинари с нашите партньори. Във всички региони ние работим с външни специалисти от сектора на неправителствените организации и организации за защита на потребителите.
Ние приветствате лицензионния режим за небанкови кредитни институции като полезен начин за подобряването на контрола в сектора. Ние смятаме, че една добра лицензионна система е добър начин за спирането на безотговорните, лошо управлявани компании от това да се възползват от клиентите.
Завишените капиталови изисквания могат да намалят броя на компаниите на пазара, но ние смятаме, че клиентите получават по-добро обслужване от о-големи компании, които могат да предлагат съвкупност от услуги, професионални служители и имат способност да обучават персонала си в етични норми. За клиентите също е по-добре да имат по-големи компании на пазара, които могат да предложат по-атрактивни и достъпни услуги.
Когато IPF решава да инвестира в България през 2013 г, ние взехме под внимание редица важни фактори като:
• Стабилен и продължителен ръст на икономиката
• Ниския корпоративен данък от 10%
• Гъвкави бизнес отношения
• Много възможности за растеж
• Достъп до талантливи служители
• Обвързаността на местната валута с еврото
• Близостта до Румъния
Провидент Файненшъл започва дейността си в България през септември 2013 г., а компанията вече има офиси в София, Пловдив, Бургас, Варна, Шумен, Русе и Стара Загора. Вече разполагаме с над 200 служители и кредитни консултанти. Присъстваме в България дългосрочно и имаме за цел да се превърнем в един от най-уважаваните работодатели и инвеститори на българския пазар. Нашата цел е да обслужваме отговорно нарастващото търсене за краткосрочно, малки заеми като представяме ясно на българските клиенти какво са нашите такси и като поставяне достъпността в центъра на нашите решения за кредитиране.
Началната ни инвестиция за започването на бизнеса в България възлизат на 2.5 млн. британски паунда (5.98 млн. лв.) през 2013 г. Планираме да инвестираме още 4-5 млн. паунда (9.5-11.9 млн. лв.) през 2014 г. и да постигнем пълно географско покритие през март 2015 г. Нашата цел в крайна сметка е да обслужваме приблизително 100 000 клиенти.
Форумът "Шумът на парите" се осъществява със съдействието на Мтел, Сосиете Женерал Експресбанк, ДЗИ – KBC Group, Лукс Имоти, ПОК Доверие, Провидент Файненшъл България, Консултантска къща Амрита, ActivTrades и LG.
Организационен партньор на събитието тази година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.
Медийни партньори на събитието са сп. Мениджър, Дарик радио, новинарските сайтове fakti.bg, novini.bg и cross.bg, както и специализираните imot.bg, Seenews и insurance.bg.