Мултимилиардният бизнес на Световното по футбол
Световното първенство по футбол започва на 12 юни. За феновете това е един спортен празник. Освен спорт обаче, шампионатът е и голям бизнес.
Мондиалът ще донесе на ФИФА приходи от 4 млрд. долара, което ще е с 66% повече от приходите от първенството в Южна Африка през 2010 година. По-голямата част от парите ще дойдат от продажба на ТВ и маректингови права.
Световното първенство по футбол генерира повече приходи за организаторите си от всяко други спортно събитие (освен Олимпиадата). Печалбата на ФИФА от това първенство ще бъде 2 млрд. долара.
1.7 млрд. долара от приходите идват от ТВ права, 1.35 млрд. от маркетингови права от корпоративните партньори като Аdidas, Emirates, Sony, Visa, Hyundai и Coca-Cola.
Виж още: Най-високоплатените национални треньори във футбола
Големите компании обичат да хвърлят пари по Световното, защото то се следи в целия свят.
Доклад на ФИФА след Световното първенство от 2010 година (който е изготвян една година), показва, че 909 милиона зрители по света са гледали най-малко 1 минута у дома.
619.7 млн. са гледали най-малко 20 минути от финала. Над 3.2 млрд. души са гледали репортажи за събитието за поне 1 минута.
Средностатистическият рейтинг за един мач е 188.4 милиона души.
Дори в САЩ вече гледат Световното по футбол. През 2010 година има 31% ръст на зрителите спрямо 2006 година. Най-гледан, разбира се, е бил финалът между Холандия и Испания, привлякъл 15.6 млн. американски зрители.
ESPN купи правата за първенствата през 2010 и 2014 година за 100 млн. долара. Fox Sports обаче спечели правата за Мондиалите през 2018 (в Русия) и 2022 (в Катар), като наддаваше срещу ESPN and NBC. Не е ясна сумата на сделката, но тя се изчислява на около 400 – 500 млн. долара.
Univision купи правата за излъчване на испански на две световни първенства за 425 млн. долара.
Естествено, не всичко е приходи. Световното първенство е много скъпо за организиране. ФИФА ще плати на Бразилия общо 576 млн. долара, което е с 37% повече от платеното на Южна Африка през 2010 година.
По-голямата част от тези средства ще отиде за наградния фонд от 70 млн. долара (който е със 75% по-висок от този през 2010 година).
Тези астрономически суми се дължат най-вече на оскъпяването на ТВ правата от 90-те години до днес. Извън САЩ правата за Мондиалите през 2002 и 2006 година бяха продадени за 2 млрд. долара, което е 6 пъти повече от сумата от 310 млн. долара, платена за трите първенства през 90-те години.
От 1998 година до сега приходите на ФИФА от световното са се увеличили 11 пъти.
Вижте какво показва статистиката за това как се увеличават приходите. Разликата с първенството във Франция през 1998 година е особено фрапираща:
Бразилия 2014 година
Фаворит за победата: Бразилия
Общи приходи: 4 млрд. долара
Приходи от ТВ права: 1.7 млрд. долара
Маркетингови приходи: 1.4 млрд. долара
Южна Африка 2010 г.
Победител: Испания
Общи приходи: 2.4 млрд. долара
Приходи от ТВ права: 1.1 млрд. долара
Маркетингови приходи: 1.1 млрд. долара
Германия 2006 г.
Победител: Италия
Общи приходи: 3.2 млрд. долара
Приходи от ТВ права: 1.7 млрд. долара
Маркетингови приходи: 785 млн. долара
Южна Корея/Япония 2002
Победител: Бразилия
Общи приходи: 2.5 млрд. долара
Приходи от ТВ права: 1.6 млрд. долара
Маркетингови приходи: 810 млн. долара
Франция 1998 г.
Победител: Франция
Общи приходи: 365 млн. долара
Приходи от ТВ права: 120 млн. долара
Маркетингови приходи: 245 млн. долара