Дизелът в девет европейски страни по-евтин от този у нас
Негативните тенденции при цените на бензина и дизела се възстановиха през последния месец. На фона на поевтиняването с около 2% в цената на петрола на международните пазари, цената на горивата у нас се повишава за посочения период.
Това е основната причина в България бензинът отново да не е най-евтин в ЕС, въз основа на средната му цена. Литър от най-масовото гориво А95 е при нива средно от 1.30 евро, с което Латвия ни измества от първото място в класацията по най-евтин в абсолютна стойност бензин - с цена от 1.282 евро за литър.
Виж още: Защо бензинът у нас е сред най-евтините в ЕС
Още по-неприятна за шофьорите е ситуацията при дизела. В цели девет страни членки на ЕС дизелът е по-евтин, в сравнение с България. Включително и в страни като – Австрия (с три евроцента за литър), Естония (близо 12 евроцента), Франция (с близо 3 евроцента), Люксембург (с близо 15 евроцента) и др.
Основният проблем за относително високите цени на горивата у нас е високият маржин, при който работи петролната индустрия, предвид на ниските мита и акцизи, които държавата начислява.
* Данни: energy.eu
За сравнение, себестойността на бензина, без да се начисляват мита, акцизи и ДДС, у нас е при ниво от 0.72 евро, което, както се вижда от таблицата по-горе, е деветата най-висока стойност в ЕС.
По-ниска е тази стойност дори в страни като Франция и Германия, отличаващи се със значително по-високи цени на бензина в сравнение с тези у нас, съответно при нива от 0.65 и 0.706 евро за литър.
Средните нива на тази себестойност в страните от ЦИЕ варира от 0.612 евро за литър в Чехия до 0.764 евро в Румъния.
Интересен е фактът, че през последната една година се наблюдава сериозно повишение в цената на бензина в северната ни съседка. Там средното ниво на горивото е с цели 12 цента по-високо от цената му у нас.
По-лошо е положението при дизела. Без да се отчитат митата, акцизите и ДДС, начислявани на този род гориво, себестойността му (включваща петролната компонента и маржина на петролния сектор) е 0.774 евро.
Това е втората най-висока подобна стойност в ЕС, като по-висока е тя единствено в Румъния при ниво от 0.791 евро.
Виж още: Купуваме 215 литра бензин със заплатат си
Казано по друг начин, явно в България и Румъния е налице сериозен дефект в пазара на горива, който прави дизела относително скъп, особено при съпоставяне на цената му с дохода на населението на двете най-бедни страни членки.