Загубите за бизнеса у нас заради руските санкции вече 2.5 млн. лв
Българският бизнес продължава да губи милиони заради руските санкции, въпреки тяхното смекчаване. Нито един продукт от тези, които Русия вчера позволи да се внасят отново, не е част от българския износ, а загубите за бизнеса у нас ще надхвърлят 2,5 млн. лв.
Българите са най-големите консуматори на пипер в Европа на глава от населението. Въпреки това огромна част от продукцията на родните производители отива към Европейския съюз, откъдето се внася за Русия.
По изчисления на земеделците руското ембарго ще им струва милиони загуби от нереализирана продукция и 20 000 производители ще пострадат, посочва bTV.
Преди дни 170 камиона с пипер били върнати от Русия, което свалило цената на зеленчука с 300%. Това обаче е само един от десетките браншове в тежко положение заради санкциите.
Офисът на Симеон Борисов не е празен само заради отпуските - просто за служителите му няма работа, откакто са в сила руските ограничения. Фирмата изнася хранителни продукти от висок клас.
След 2- годишно съществуване, Симеон ще затвори офиса си в Москва, защото в дългосрочен план руските клиенти едва ли ще се върнат към родната продукция.
„Те тръгват на принципа да не купуват вносни продукти, да не купуват европейски продукти. Често пъти са цитирани конкретни български стоки и брандове в отрицателен аспект”, коментира собственикът на фирмата.
В момента търговските вериги в Русия не искат да предлагат дори позволените за внос стоки, защото полиция и митници са започнали масирани проверки и търговците се застраховат от проблеми, дори българските продукти да са напълно изрядни.
У нас забраната вече създава свръхзапаси и производство, които няма къде да отидат. „Това създава условия за натиск върху цените и за реализация на тези свръхзапаси на значително по-ниски цени, което означава натиск въру нашите производители”, обясни Пламен Грозданов от асоциацията „Произведено в България”.
В чужбина българската продукция е твърде скъпа на фона на големите държави-производителки. Така производителите са изправени пред избора или да продават под себестойността на стоките си, или да фалират.
„Най-вече за млекопреработвателната промишленост и за предприятията, които са адаптирали своите продукти специално за руския пазар, това е всичко, което правят”, коментира Цветан Симеонов от Българската търговско-промишлена палата.
Тепърва ще се изчисляват щетите и за туризма, и имотния сектор - за първи път от години България отчита спад на руските туристи, а няколко агенции за имоти по морето вече са фалирали заради отлив на руски клиенти.
Светлина в тунела има - анализаторите от цяла Европа смята, че след като Русия вече веднъж облекчи забраната си за внос вчера, ще го направи отново и за други стоки скоро и предричат разрешаване на конфликта в рамките на следващите три месеца.