Въпреки че току-що продаде бизнеса си за близо 100 млн. долара, предприемачът Марк Пиърсън няма намерение да демонстрира богатството си. Той натрупва състояние, помагайки на обикновените хора да пестят и разточителството просто не е неговият стил.

Пиърсън изглежда не е в настроение да си вземе дълга ваканция, въпреки спечелените пари. Всъщност той дори няма намерение да спира, за да си поеме дъх, да не говорим да отсъства няколко дни от работа, пише Forbes.

“Това е само началото за мен,” казва Пиърсън. “Пред мен има истински възможности. Когато започваш бизнес за първи път, не можеш да се концентрираш върху нищо друго. Сега, след като постигнах това, е време да започна да помагам и на други хора да направят същото".

Пътят на Пиърсън от общинско жилище до имение в провинцията го прави известен във Великобритания.

Неговата кариера започва с основаването на уебсайт на име MyVoucherCodes.co.uk, който има простата задача да предлага на британците изгодни оферти за пазаруване.

Според него истинският момент, в който се ражда идеята за това, е в един съдбовен ден преди Коледа в малко общинско жилище в западнал район на Ливърпул. Пиърсън, който тогава е на 10 години, живее с майка си, по-малката си сестра и жестокия си пастрок.

“Това, което си спомням за този ден, е как моят пастрок душеше майка ми, а коледната елха падна”. “Трябваше да прекараме останалата част от празника в женски приют. Спомням си, че полицията дойде, за да говори с майка ми и бързо осъзнах, че вече бях единственият мъж в семейството. Трябваше да работя усърдно и да се грижа за семейството. Мисля, че тогава семената бяха посяти.”

Отнема известно време обаче преди от тях да поникне нещо добро, тъй като Пиърсън изпитва сериозни проблеми като юноша. Едва когато напуска училище на 16-годишна възраст и започва работа в местен колеж по кетъринг, той започва да успява, печелейки национално готварско състезание.

“Бях буйно, гневно дете и си го изкарвах на учителите,” признава той. “Не се гордея с това, но това беше моят отдушник. За мен всеки беше дяволът. Лесно можеше да се види как излизам извън релси.”

След като печели наградата от готварското състезание, 18-годишният Пиърсън получава предложение за работа в престижния хотел и ресторант Claridge’s в сърцето на Лондон. Той напуска Ливърпул незабавно, след което работи няколко години за Гордън Рамзи, който по това време е известен повече като успял ресторантьор, отколкото като телевизионна личност с вулгарен речник.

След това Пиърсън управлява собствена верига ресторанти, след като взема малък заем от възрастната си баба и който изплаща обратно за месеци. Скоро след това трите му ресторанта започват да носят добра печалба, а Пиърсън прави повече пари, отколкото някога е смятал, че е възможно.

Вижте още: Най-богатите предприемачи под 35 години в света

Той обаче няма никаква идея, че тези пари ще са като джобни, в сравнение с това, което му предстои.

“Когато спрях с този бизнес, имах над 10 000 долара в банката. Това беше най-голямата сума, която някога бях имал”, казва той.

Само на 23 г. и гладен за още успехи, младият предприемач решава да опита да започне дигитален бизнес. “Смея се, когато си спомня за това, защото нямах технически познания и не познавах интернет, но знаех, че искам да започна бизнес. Влизах в най-различни форуми и питах други млади предприемачи дали могат да ми препоръчат някоя добра бизнес идея.”

Когато се оказва, че няма добри бизнес идеи, той решава да последва примера на най-известната експортна стока на родния си град – Бийтълс, като изкопира американска идея и след това я осъществи. Пиърсън започва да продава листа от рози с малки съобщения, изписани на тях - “евтина” идея, която обаче се харесва на британците.

Бизнесът процъфтява, а на Пиърсън и майка му, която по професия е цветарка, скоро им се налагало да работят ден и нощ, за да отговорят на търсенето. Не след дълго младият предприемач взема друга американска идея за бизнес.

“Майка ми имаше един грозен хладилник в кухнята си, покрит с купони, предлагащи 10 пенса отстъпка от това или пет пенса отстъпка от онова. Това беше по времето, когато електронната търговия започваше да набира скорост и аз си помислих, че купоните са много старомоден хартиен начин нещата да се случват. Проверих как стоят нещата в САЩ, а там вече имаше сайтове за купони с огромен трафик. Тогава се зароди идеята”.

След това аутсоирсва дизайна на сайта на програмист в Индия, който му взима едва 300 паунда (под 500 долара), за да направи основния сайт. Страницата не изглеждаше красива, но започна да генерира трафик и приходи от реклами.

“Сега ми е смешно, защото страницата беше наистина грозна,” шегува се той. “Ще си сложа този сайт в рамка на стената някой ден. Мразя, когато хората говорят за бизнеса си, без да имат продукт на пазара. Много е важно да имаш нещо на пазара, преди той да се промени.”

Вижте още: Най-сексапилните бъдещи милиардери

Пуснатият през 2006 г. сайт, точно преди кредитната криза и фалита на Lehman Brothers, набира популярност сред британците. “Годишният ни оборот се увеличи от 300 000 паунда едната година до 1 млн. паунда на следващата.

По-следващата година той достигна 3 млн. паунда, след това 5 млн. паунда, 10 млн. паунда и всичко това при 50 марж на печалбата. Никак не е лошо.”

С разрастването на бизнеса Пиърсън създава компания майка на име MarkCoMedia и прави поредица от предпазливи инвестиции. Той инвестира 1 млн. паунда в компания за билети на име Last Minute Tickets и придобива мобилен конкурент на име VouChaCha за 6 млн. долара.

През юни тази година самата MarkCoMedia бе придобита от компанията за дигитални трансакции Monitise, която предлага услуги на около 350 банки и компании за разплащания, както и на мобилни клиенти като Telefónica, Samsung, PCCW Mobile, Turkcell и BlackBerry.

Изглежда сякаш продажбата на компанията за 55 млн. долара е върховното постижение на Пиърсън. Това, с което най-много се гордее той, обаче не е подписването на тази сделка, нито пък получаването на престижната награда за най-добър предприемач на годината на Ernst and Young през 2011 г.

Най-важното за него е, че купува на майка си и сестра си собствени жилища. “Майка ми прекарва половината година в новата си къща, а другата половина на плажа в Барбадос,” разказва Пиърсън.

Сега купонният предприемач, превърнал се в гуру по интернет маркетинг, иска да помага на други хора, както и да прекарва повече време с партньорката в живота си и техните двегодишни близнаци.

“Искам да инвестирам в младежи в неравностойно положение,” казва той. “Когато бях млад, се притеснявах да не попадна на работа, която да ме доведе до задънена улица. Искам да покажа на младите хора, че те също могат да започнат собствен бизнес.”