Откриха отклонения в качеството на горивата в 4 петролни бази
При промяна на организацията на работата сме достигнали до 43% отклонение в качеството на проверените от нас горива. В рамките на няколко месеца над 5 пъти, за съжаление, се повишиха пробите с отклонение в качеството.
Това каза инж. Стефан Цанков, председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, на специална пресконференция по темата.
Цанков, който е ръководител на агенцията от няколко месеца, заяви, че когато влязъл преди месеци в агенцията, получавал доклади, че всичко е перфектно, че отклоненията не надвишават 8%. Той посочи нарушения, които са установили и обясни защо се е стигнало до този висок процент отклонения.
Така в агенцията започнали проверки да се извършват от инспектори, които не са от съответната област, а информация за проверки инспекторите получават не повече от един час преди самата проверка. От два месеца имало и масирани съвместни проверки с НАП и Агенция "Митници".
Така, макар броят на проверките да не е повишен, дори е занижен поради ред субективни причини, отклоненията, които са открити, са увеличени пет пъти, каза Васил Ненчев, който ръководи дирекцията за контрол на качеството на течните горива.
Завиши се броят на несъответствията, тъй като проверките бяха насочени към обекти, които досега не са проверявани, каза той. Направени са около 120 проверки за последното тримесечие, съобщи БГНЕС.
Тъй като много от самите бензиностанции се оплаквали, че получават горивото с проблем, от агенцията започнали проверки на петролни бази. До преди няколко месеца нямаше установени нарушения с години наред в петролна база, каза Цанков.
Сега от 10 в 4 са открили отклонения в качеството на горивата и на всяка от тях ще бъде наложена санкция до 500 000 лв.
Друг тежък проблем, който е установен е, че при тях бензиностанциите са с 549 по-малко, отколкото в базата данни на НАП. Това е приблизително около 20% от всички бензиностанции. Това означава, че те не са проверявани повече от 10 години, тъй като липсват от базата данни.
При вътрешното разследване се установи, че нашият софтуер за случаен подбор на бензиностанциите, които проверяваме, има пробив и от него са извадени тези бензиностанции, каза Стефан Цанков. В момента основно работят по тези, които никога не са проверявани.
Тежък проблем с ведомствените бензиностанции имаме, заяви Цанков и каза, че това си е проблем и на закона – няма дефиниция. Така в над 60% от случаите има отклонения там.
Цанков призна и за вътрешни проблеми и каза, че в малкото случаи, които информират инспектори по места, засичат изтичане на информация и предупреждаване на проверявани обекти. "Има няколко такива случая вече потвърдени, в които има комуникация между наши инспектори и проверявани обекти. На следващия ден се оказва, че в тях няма никакви горива, когато отидем на проверки", каза той.
Затова и правят допълнителна промяна в тяхната организация, която ще застъпи силна централизация и само двама души в дирекцията ще знаят вече кои са проверяваните обекти. Дори самият аз не знам кои ще бъдат проверяваните, каза ръководителят на държавната агенция.
Умишлени грешки били засечени при проверките в документацията, заради които актовете автоматично падат в съда. Фрапантни грешки, които смятат, че са умишлени, до момента имат в 3 случая, които при обжалване задължително ще паднат в съда.
Разделяме се и ще продължим да се разделяме с хора, които допускат такива съществени грешки, каза Цанков и посочи, че при тях всички актове се обжалват. От март до момента около 40 души са освободени от 351 на агенцията.
В някои административни съдилища скоро се надяват да се срещнат с ръководителя на административния съд в Габрово, където всички актове падат там. Целта е да има уеднаквена практика.
При промяна на ръководството в дирекцията открили и липса на пломбажни клещи, което дава възможност да бъдат подменяни проби, докато се стигне до тях. Вече решили, че ще се слагат нов тип еднократни пломби, което също помогнало да се вдигне броят на пробите с некачествени горива.
Цанков се надява до края на следващата година до достигнат до нормални европейски нива на отклонение. Надява се да бъдат достигнати процентите, които са му били докладвани, когато поема ръководството на агенцията и така всички шофьори да бъдат спокойни, че няма да им спрат автомобилите по средата.
Отклонения има и в бензина, и в дизела. Второто гориво обаче по-често се използва от шофьорите у нас и при последните проверки са правени предимно бензиностанции, които зареждат от него. Там са по-големите отклонения до момента.
Така например при смесване с бензин, при транспорта и разтоварването например, показателят плам на температура има отклонения. Тук основно се разваля системата на катализатори, ауспуси и т.н. Така е и при бензина при влизане на дизел влияе на показателя дестилационни характеристики. Другото е липса на бикомпонент при дизеловото гориво.
Информацията за проблемите и установените нарушения, след като приключи вътрешната проверка в агенцията, ще бъде оформена в доклад, който ще бъде даден на прокуратурата.