Крадат по 8 коли на ден
Канал за износ на луксозни коли действа от началото на годината в България. Автомобили от марките Audi, BMW и Mercedes, както и скъпи джипове, се прехвърлят през границата на път за Сирия и арабските страни, твърдят източници от службите.
Данните на полицията показват, че между 4 и 8 луксозни возила средно изчезват всекидневно в страната. По-голямата част от тях отпътуват безпроблемно през Турция за Близкия изток. Сериозен бум при кражбите на коли бе отчетен в края на 2013 година. Тази тенденция се запазва и през настоящата година, но от МВР все още не са готови със статистическите данни за последния месец.
Полицейската статистика сочи още, че от 3358 откраднати коли са намерени едва 327. Само в София действат няколко групи автоджамбази, които са влезли в тясна договорка с араби, твърдят разследващи, които са по петите им, цитирани от вестник "Стандарт".
Прехвърлянето на автомобилите е основно към Сирия, Ирак и Ливан, където страната ни няма сключени договорености за правно и полицейско сътрудничество. Все по-често скъпите коли се отмъкват и чрез лизингови измами. За тях се внася само една, най-много две вноски, след което уж с туристическа цел напускат пределите на страната и така преди още да са обявени за издирване, колите вече се намират в страни, от които няма как да бъдат проследени или върнати.
Схемата с лимузините е най-трудна за доказване и добре изпипана. Обикновено возилото се поръчва от клиент от чужбина. От България се чрез многобройните обяви за работа се наема шофьор, който получава по около 500 евро на курс. Наемникът прекарва колата през границата с редовни документи.
Когато лимузината бъде потърсена от лизингодателя, от МВР първо издирват кой е човекът, напуснал пределите на страната, а при установяването му той декларира, че я е предал на собственика чужденец и няма представа какво е станало по-нататък. Така срещу наетия шофьор пък няма как да бъде повдигнато обвинение за кражба.
Има и нова тенденция - отмъкването на скъпи джипове, които се използват от воюващите в Сирия и от представители на джихадистите от организацията "Ислямска държава". Доста често коли с българска регистрация биват засичани точно в тази район на Близкия изток.
Според полицията контролът ни е нулев, а каналът за трафик е утвърден и действа бързо. По същата схема отново чрез лизинг се изнасят и возила на фалирали бизнесмени, които не могат да ги изплатят и да покрият вноските си.
Автокрадците се договорят с тях и извършват фиктивни кражби. По данни на МВР около 70% от обявените за изчезнали коли са отнети по тази схема, която обаче е изключително трудно доказуема. Пресичането на канала също затруднява разследващите, защото обикновено след като лизинговата кола се изнесе в посока Сирия, едва тогава се обявява за открадната.
Процедурата по издирването на автомобила също е доста тромава. Самото разследване трае два месеца, докато се установи, че действително автомобилът не може да бъде намерен. Освен това засичането кога точно автомобилът е напуснал пределите на страната също става трудно, тъй като граничният контрол не изисква отбелязването му, нито пък се поставят някакви печати.
В схемата участват и служители от граничните пунктове, тъй като единствено по собствено усмотрение могат да проверят и запишат дадена кола, напускаща страната. Обикновено договорката е с човек от определена смяна. От турска страна обаче митничарите по-често записвали влизащите на тяхна територия автомобили. Особено ако са достатъчно мощни и скъпи.
Така впоследствие разследващите органи разбирали, че все пак колата е излязла от пределите на България седмица или две преди да бъде обявена за открадната. За това пък все по-често такива коли първо излизат през Гърция, където почти няма контрол заради членството в Евросъюза, и едва след това преминават на турска територия към Сирия.
Освен това автоапашите са още по-улеснени и бързи, защото така не им се налага да пренабиват номера и подменят документи. Единствено правят едно копие на оригиналния ключ, за да може собственикът след това да покаже талона и всичките ключове, за да убеди полицията, че колата му наистина е задигната.
Причината все повече притежатели на лъскави коли да се навиват на схемата и да избегнат лизинговите вноски е простичка. Ако няма как да плаща и реши да върне колата на лизинговата компания, собственикът гори с внесените досега пари. При условие, че тя е открадната обаче, той се възползва от застрахователното обезщетение и така може да си вземе нова кола.