Магазините изчезват такива, каквито ги познаваме
Търговията на дребно е един от секторите, които показаха най-добри резултати от 2009 г. насам за района на Централна и Източна Европа. Според доклада на Colliers търговците се стремят да задържат пазарни позиции, като инвестират в технологии и съвременен дизайн на магазините, с цел да останат конкурентноспособни в среда на усилваща се дигитализация.
С възхода на мобилните технологии и увеличеното търсене на електронна търговия, настъпват промени в търговските обекти на ЦИЕ. С течение на времето това все повече ще рефлектира върху размера и формата на магазините. Класическите магазини днес изглеждат различно, а дистрибуторските канали вече не са моно-, нито дори мултипродуктови - те се сливат един с друг.
Деймиън Харингтън, регионален директор „Проучвания“ в Colliers Източна Европа, коментира: "Развиващите се технологии са критичен елемент за настъпващите промени във формата на обектите, но има и други, като например свиване на потреблението, увеличени разходи на бизнеса и дори корпоративна социална отговорност, които също играят роля в тази еволюция."
Според доклада, през 2009 г. разполагаемият доход на домакинствата в ЦИЕ е намалял със средно 6%, при годишен ръст от 2% в годините след кризата, в сравнение с повече от 10% ръст на годишна база от периода преди кризата.
Днес потребителите търсят по-висока стойност, по-лесен достъп, повече прозрачност и удобства, когато пазаруват. Докато за част от тях водеща е цената, за други, като резултат от високия технологичен напредък от последните пет години, от значение е доброто „изживяване“.
Ето защо повечето търговци на дребно прибягват до капиталови инвестиции в посока модернизиране и интегриране на нови технологии и подобряване инфраструктурата на бизнеса им, и по-специално – преминаване към многоканално, или омниканално, онлайн пазаруване.
Инициативите за устойчиво развитие, управлявани от корпоративната социална отговорност, също предизвикват промени във формата на магазините. Пример са логистичните модели за дистрибуция, които използват екологично чист транспорт.
"Това е важна промяна в оперативния модел. С усложняването на мрежите за доставки и управление на стоки на търговците, търсенето в логистиката и дистрибуцията нараства. Вече виждаме доказателства за обособяването на малки "звездообразни" модели на дистрибуция, в рамките на основни пазари на Централна и Източна Европа, в резултат от нарасналото търсене в електронната търговия", твърди Харингтън.
Според доклада, делът на усвоените индустриални площи от наематели, специализирани в електронната търговия, се е увеличил четирикратно, от 1.9% през 2011 г. до 9.1% през 2013 г. Съвременните технологии обикновено се прилагат с цел рационализиране процесите на обслужване на клиента.
Това включва технологии като услугата „кликни и вземи“, радиочестотната идентификация (RFID) и мобилните маркетингови платформи, използващи безплатен Wi-Fi.
В самите търговски обекти, маркетинговите усилия са все по-тясно свързани с технологиите, дигитализацията и стремежът към събиране и обработване на големи количества данни ( big data). Въпреки това, степента, в която това ще се отрази на оформлението на магазините тепърва предстои да се материализира напълно.
По отношение физическите параметри на търговските обекти, без съществена промяна остава размерът им, в пазарите от ЦИЕ, в модните и хранителни сектори. Въпреки това, някои търговци на дребно, които продават електроуреди и бяла техника, вече преминаха към обекти от типа шоу-рум, обикновено върху по-малка площ, където потребителите могат да избират на място и да поръчват онлайн.
Технологичните киоски, в които клиентът може да провери посредством таблети, сензорни екрани и компютърни терминали наличността на желания продукт, вече са обичаен елемент от магазина. Нараства акцентът върху възможността за забавление и отдих в търговските центрове, особено тези в Русия и Полша.
Тъй като търговците на дребно все повече свиват запасите от стоки на място в търговските обекти, в бъдеще, за да удовлетворят потребителското търсене, те ще разчитат на ефективността на сложни дистрибуторски мрежи.
В резултат, площите на магазините може да се свият, като това доведе до допълнително репозициониране на търговските центрове и промяна в баланса на обектите за търговски и развлекателни цели.