Централният търговски булевард „Витоша“ е следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги, прогнозира консултантската фирма за имоти Forton.

Според специално проучване за бул. „Витоша“, причините са отсъствието на редица компании от основната търговска улица на София и очакваното затихване на строителството на молове.

„Предвид отварянето само на един мол в София през 2015 г., търговците ще трябва отново да разгледат възможностите да се позиционират на места с постоянен поток потребители и по-ниска конкуренция“, каза Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.

„Търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки – така, както е в повечето европейски страни.“

Виж още: Обновеният булевард Витоша

Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси.

„Картината ще се промени в полза на големите играчи – така, както стана в сегмента на търговските центрове“, каза Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton. „В периода 2006-2008 г. бяха въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи бяха водещи.

След 2008 г. обаче профилът на водещите търговски центрове е определен от имена като Zara, H&M, LC Waikiki, Reserved, NewYorker, Humanic, Deichmann и др. От тях единствено първите две марки са представени на основната търговска улица.“

През последната година на пазара продължиха да навлизат нови търговски компании като испанските Cortefiel и Mango. Те уплътняват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес.

Търговският микс на бул. „Витоша“ предлага съществено разнообразие за потребителите – общо 180 магазина с почти 22 хил. кв.м търговска площ. „Като брой магазини булевардът се сравнява с най-големите търговски центрове в София“, каза още Генев.

Той се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни – 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ.

„Въпреки това цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени“, посочи Росен Генев. Сред примерите са супермаркетите, магазините за потребителска електроника и детските магазини, както и в известна степен спортните стоки.

В същото време възможностите за експанзия на този етап остават ограничени. Магазините с площ в достатъчни обеми за големите марки (над 500 кв. м) са 4% от общия брой, макар че съставляват 39% от общата площ. Общо незаетата площ е едва 6%.

„Възможностите за развитие са свързани с големи единични имоти, които се освобождават от техните наематели, или разширяване на съществуващи помещения в сутерени или надпартерни етажи, каквито случаи видяхме при H&M и Zara“, каза Росен Генев. „Единственият голям свободен магазин в момента е този на номер 16, който има 1000 кв.м на три нива.“

Ниското ниво на незаетост и стабилното търсене доведоха до ръст от 10% на годишна база на най-предпочитания тип търговски обекти – на партер, с широка витрина и площи от 100-150 кв.м до 44 евро на кв.м месечно.

„Не смятам, че този растеж е гарантиран за всички имоти. Но със сигурност големите и добре разположени помещения ще се радват на силен интерес от водещите търговци в следващите 12 до 24 месеца“, прогнозира Росен Генев.