Софийското околовръстно от бъдещето (снимки)
Стартира строителството на Северната скоростна тангента от км 0+000 до км 16+540 - част от софийския околовръстен път. Общата дължина на участъка е 16.54 км.
Проектът - лот 70 от ОП „Регионално развитие“ 2007-2013 г., се съфинансира от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС.
Тангентата не е част от Транс-европейските транспортни коридори, но осъществява важна, бърза и директна връзка между концентрираните в района главни пътни направления. Това са коридори IV, VIII и X от Транс-европейската транспортна мрежа, през които преминава трафикът от и за Гърция, Румъния, Република Македония и Сърбия.
Инфраструктурният проект е важен за София и страната, тъй като в потока от автомобили по околовръстния път на София се включва и трафикът от автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“, път I-8 Калотина - София, I-6 София – Бургас, второкласни и третокласни пътища от републиканската пътна мрежа.
Началото на участъка - км 0+000, е западно от Софийския околовръстен път (СОП), на около 1.1 км след разклона за село Мрамор, на 2 км след разкона за „Ломско шосе“ и на 3.5 км преди разклона за Нови Искър към път II-16 Мездра – София. Краят на отсечката е при км 16+540 на изток от СОП, на 1.1 км след новата част от АМ „Хемус“.
Обектът преминава през землищата на кварталите Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. Предвидено е изграждането на 6 пътни ленти, по 3 в едно направление. Ще бъдат построени 19 големи съоръжения, 5 пътни възела – п. в. „Бул. Рожен“, п. в. „Бул. Илиянци“, п. в. „Бул. „Чепинско шосе“, п. в. „Източна тангента“ и п. в. „Софийски околовръстен път – АМ „Хемус“.
Трасето преминава над реките Какач, Владайска, Перловска и Искър, пресича 20 електропроводи и газопроводи и 20 ВиК мрежи. Обектът е един от от най-сложните в техническо отношение. Срокът за завършването му е до края на 2015 г.
С изграждането на Северната скоростна тангента ще се осигури удобна връзка между северозападните и югоизточните квартали на София. Очаква се с новото трасе да се подобри достъпът на най-отдалечените райони с центъра на столицата, да се улесни трафикът и да се съкрати времето за пътуване.
Изграждането на новия пътен участък ще допринесе за облекчаване на трафика чрез преразпределяне на натоварването от центъра на София и Софийския околовръстен път.
Изпълнител на проекта е консорциум „ХПВС-ССТ“, в който участват: „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Водстрой 98“ АД.
Строителният надзор ще осъществи Обединение „СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ“, в което са: „СЖС България“ ЕООД, гр. София и „СЖС Технос С.А.“, Испания. Техният договор е за 882 хил. лв. с ДДС.
„Радвам се, че днес стартираме този важен проект, който бе замразен в последната година и половина. Положихме максимални усилия, заедно с моя екип, за да сме днес на това събитие и да започнем строителството“ , заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която направи първа копка на проекта.
Тя отбеляза, че тангентата е от стратегическо значение за столицата, за икономическото развитие на града, за неговото разширение.
„Аз възприемам тази тангента като вътрешно околовръстно шосе на града, което ще свързва не само кварталите, но ще даде възможност трафикът, който минава през и около София, да бъде изведен, с което ще осигурим безопасно движение и сигурност на гражданите“, посочи министърът.
Министърът Павлова изрази надежда обектът да бъде изпълнен до началото на месец декември и пожела на строителите да работят качествено и съгласно утвърдените в графика срокове.