Околовръстното влиза в тунел след "Бояна" до бул. "Цар Борис III"
150 млн. лв. са нужни за изграждането на участъка от софийския околовръстен път между бул. "България" и автомагистрала "Люлин", сочат прогнозните данни.
Идейният проект за участъка с дължина 7.6 км включва тунел, естакада и 5 пътни възела. Трасето започва от бул. "България". В участъка между булевардите "Братя Бъкстон" и "Цар Борис III" колите ще се движат в тунел. След това в отсечката между "Горнобански път" и бул. "Цар Борис III" те ще се качват на естакада, информира в. 24 часа.
Тунелът с дължина 1.1 км и естакадата, дълга около километър, ще са с две платна за движение с по 2 ленти. Останалата част от трасето до връзката с магистрала "Люлин" е планирана с габаритите на сегашните участъци от околовръстното - всяко платно ще е с по три ленти за движение.
"Идейният проект за участъка е готов от 2 г. За почти цялото трасе вече са направени регулационни планове. Отсечката може да бъде изградена за 2-2.5 г., ако се намери финансиране", обясни главният архитект на София Петър Диков.
Според проекта отсечката ще има пет пътни възела. Те ще са при бул. "Братя Бъкстон", "Горнобански път", ул. "Суходолска", Западна тангента, бул. "Цар Борис III". Те са основно кръгови кръстовища.
Според Диков, въпреки че тунелът и естакадата оскъпяват проекта, съоръженията са единственият вариант да се намали отчуждаването на имоти. Така то се свеждало до минимум и нямало да се налага да се събарят къщи например. Засягат се основно земеделски земи и общински имоти около кварталите "Суходол" и "Горна баня". По думите му това обаче е най-сложният участък от южната дъга.
В момента се разработва и идейният проект за последния участък от околовръстния път от "Младост 4" до караулката на бул. "Цариградско шосе". Участъкът е с дължина от 4.5 км. Планира се по него да има четири пътни възела - при "Самоковско шосе", ул. "Крайречна", "Германски път" и "Лозенски път".
Готови са геодезическата, геоложката и пътната част. В момента се работи по инженерната. Проектът е сложен, тъй като предвижда изграждане наново на цялата инженерна инфраструктура. Затова и ориентировъчният срок за строителство е колкото за предната отсечка - около 2 години.
Идейните проекти за двата участъка от околовръстния път са изготвени след споразумение, което през 2010 г. подписаха общината и агенция "Пътна инфраструктура". Според него проектите са ангажимент на общината, а търговете за техническите книжа - на държавата.
Засега не е ясно дали ще се намери европейско финансиране за двата участъка през новия програмен период. Диков обаче е категоричен, че те са важни, защото ще осигурят бърза връзка на западната и южната част на града и ще облекчат трафика, понеже ще изнесат международния транзит, както и част от вътрешния.
За момента в пътната агенция не са внасяни за разглеждане нови проекти за околовръстното на София. Не е предвидено и финансиране, казаха пред 24 часа от ведомството.
Оттам припомниха, че се изпълнява реконструкцията и разширението на част от Западната дъга. Преди време общината и пътната агенция се договориха и за друг съвместен проект - т.нар. северна скоростна тангента.
Според желанието на държавните пътни експерти би било добре до 2020 г. да бъде изцяло затворен околовръстният пръстен на столицата, но всичко зависи от финансирането. Сега строят 3 км в западната дъга, пускат ги през лятото
Малко над 3 км се изграждат в момента от околовръстното на София или от т.нар. западна дъга. Отсечката започва от магистрала "Люлин" и продължава към бул. "Сливница", по проект изпълнителят "Трейс груп холд" трябва да я пусне през юли. Това трасе е продължение на "Люлин" и е част от коридор IV, който свързва Видин с Кулата. Строителството се финансира по Оперативна програма "Транспорт" и е на стойност близо 48 млн. лв.
Градската магистрала се строи върху старото трасе на околовръстното и има 3 големи съоръжения. Естакада и пътен възел са предвидени при пресичането с бул. "Царица Йоана", проектирано е кръгово движение. При бул. "Сливница" ще има пътен възел на 3 нива, над река Какач се строи мост.
Проектната скорост по градската магистрала е 80 км/час. Ще има локални платна и тротоари, както е в участъка по южната дъга между "Бояна" и "Младост 4".
В края на януари регионалният министър Десислава Терзиева и шефът на пътната агенция Стефан Чайков инспектираха обекта и увериха, че се работи в график. Според Терзиева с тази отсечка значително ще се облекчи трафикът в този район на София.