Банкирането на бъдещето вече е тук
Банкирането на бъдещето не е забулено в тайни и мистерии, а се случва тук и сега. Това каза Цветанка Минчева, директор Банкиране на дребно в УниКредит Булбанк по време на първия международен форум за иновации в България Innovation Explorer Forum, който се организира от Икономедиа и Иновейшън Стартър Бокс.
„Творческо разрешаване на проблемите“ е дефиницията за иновация, която даде Антони Христов, арт директор на PIXAR и откриващ лектор на форума. Своето определение Христов написа върху специалната Стена на иновациите, създадена за събитието от УниКредит Булбанк.
Именно стената се превърна в истински генератор на идеи, след като на нея всички лектори на Innovation Explorer 2015 и повечето от присъстващите на форума споделиха своите виждания по темата.
Иновации в бавното готвене; жилища за бездомни, направени от кашони; детска занималня, където децата сами да си сглобяват играчките; смартфон медиатор на спорещи семейни двойки и използване на научни подходи за разбиране на потребителските нужди – това са само част от идеите, с които гостите на събитието изпълниха стената.
Д-р Феликс фон Хелд, основател на Института за иновация и методологии за промяна в Мюнхен и лектор на събитието, нарисува схема на своята концепция за свързване на хората с иновативни умения. Със специален хаштаг #InnovationBank всички участници във форума имаха възможност да споделят идеите си в социалните мрежи.
„Принципите на банкирането не са се променили в последните 100 години, но клиентът вече е променен. Той е информиран, мобилен, онлайн, адаптиран към новите технологии, иска да прави всичко бързо и лесно, в удобно време и място“, коментира Цветанка Минчева.
Именно такъв клиент е и Пламен. Той е на 32 години, женен с едно дете, работи във фармацевтичната индустрия, получава висок доход и има собствена къща. Пламен е от хората, които са изключително заети и няма време да се грижи за финансите си.
Пламен, чието истинско име ще запазим в тайна, чрез личния си профил във фейсбук помоли приятелите си за съвет като му препоръчат банка, която да му издаде карта, необходима му във връзка с пътуване до Австрия.
Един от приятелите му в социалната мрежа го насочи към УниКредит Булбанк заради това, че чрез техните карти може да тегли на банкомат без такса в Европа. Няколко минути по-късно Пламен вече беше поръчал картата си през интернет страницата на банката.
Това е историята на Пламен – как той за първи влезе в контакт с банката, от която впоследствие започна да използва още много продукти и услуги. Със своята дебитна карта той прави средно 20 разплащания месечно. През мобилното банкиране извършва още около 20 операции, като поне 5 от тях са плащане на битови сметки - и всичко това през мобилно устройство.
През онлайн банкирането Пламен успява да си направи и гражданска застраховка, както и да си насрочи тест драйф за новата си кола, която може да закупи директно от банката и то онлайн.
Клиентите вече са променени и данните го доказват - първият контакт на 3⁄4 от клиентите с УниКредит Булбанк се осъществява именно през алтернативните канали за банкиране.
Това означава, че хората първо търсят информация чрез call център, уеб сайта на банката, социалните медии и други, и на следващия етап посещават банковия клон за експертен съвет или за извършването на по-сложни банкови операции.