Страната ни има спешна нужда от изграждането на поне пет нови моста над Дунав, защото сегашните два са крайно недостатъчни. За целта обаче трябва да се работи за постигане на консенсус, намиране на инвеститори и проектанти.

„Редица икономисти заставаме зад идеята, че между България и Румъния, освен двете нови мостови съоръжения край Русе и Видин, които осъществяват интер-модални транспортни връзки, обединяващи автомобилния и жп транспорт, ние имаме спешна нужда от инвестиции, проектиране и консенсус между България и Румъния за още нови мостове.”, каза икономистът проф. Андрей Захариев, цитиран от focus.bg.

Новите съоръжения трябва да бъдат олекотени и от по-евтин тип. Подобен мост е бил създаден в съседна Сърбия и неговата стойност е само 50 млн. евро. Това на практика е около една пета от цената на съоръжението при Видин – Калафат, стана ясно от думите на специалистът.

Според него мостовете трябва да бъдат разположени при Никопол, Оряхово, Свищов, Тутракан и Силистра. Изграждането им ще бъде ключово за бизнеса в Северна България, според Захариев. В момента на румънския пазар оперират над 1500 компании с българско участие, а в нашата страна действат повече от 600 румънски дружества.

Страната ни е сред първите 10 държави за румънския износ. Оказва се също така, че Букурещ е третата дестинация за експорт на български стоки в европейската общност. От началото на тази година Северна България е с особен фокус за развитието и изграждането на автомагистрали и магистрални трасета, включително и изграждането на връзки между основните балкански столици.

За изграждането на т.нар. интербалканска магистрална връзка – Букурещ -София-Белград, за която вече се проведе премиерска среща ще се използва капацитетът на „Дунав мост 1” при Русе – Гюргево, както и отсечка от бъдещото трасе на магистралата от Велико Търново до Русе.

„Тя се явява като част от европейския коридор номер 9, който свързва пристанищата на Балтийско море с Егейско море и Близкия изток”, каза още проф. Захариев, цитиран от вестник "Монитор".

„Ние имаме сериозни очаквания за изграждането на тунел под връх Шипка, както и на трасе на автомагистрала „Черно море” между двете конкуриращи се вече морски столици – Бургас и Варна. С тях ще бъде окончателно затворен националния магистрален пръстен, базиран в голямата си част върху изградената автомагистрала „Тракия” на юг и автомагистрала „Хемус” на север”, каза още проф. Захариев.

По време на последното съвместно заседание между българското и румънското правителство бе обсъдено изграждането на двата нови моста над река Дунав между Никопол - Турну Мъгуреле и Силистра – Кълъраш. Двете страни се договориха тогава да започнат предпроектни проучвания за изграждането на мостовите съоръжения.