В. Караджов: Консолидацията при телекомите е световна тенденция
В глобален план темите са две в технологичния свят - тенденция на консолидация на телеком пазара и тенденция на телекомите да обръщат все повече внимание на стари и нови технологии, които им помагат да поддържат оборотите, коментира по време на „Шумът на парите“ Виктор Караджов, директор инвестиционно банкиране в Райфайзен Интернешънъл.
По отношение на консолидацията, това, което виждаме в Европа, е, че много от операторите се сливат. Много преминават от режим на 4 или 5 оператора към три. Това се случва в страни като Германия и Англия. Тази тенденция се очаква да дойде и в Източна Европа.
В Словения вече тече един подобен процес където третият и четвъртият оператор вървят към сливане. В Полша моментът е изпуснат, защото четвъртият оператор е твърде голям.
Основна тенденция в европейски мащаб е на сливания, стартирала пред около година и половина. От това бенефициент са потребителите. До голяма степен в този процес са замесени и регулаторите, посочва Караджов.
В Австрия, например, сливането на третия и четвъртия оператор бе разрешено, само ако мрежата може да се използва и от виртуалните оператори. Предполагам и в другите страни, където ще има такива сливания, ще има подобна регулаторна рамка.
Представете си картите на САЩ и Европа. в САЩ 90% от пазара се държи от четири оператора. В същото време в Европа има над 100 оператора. Само в ЕС са над 70.
Явно е, че няма нужда да има 70 оператора, ако в САЩ същата работа вършат само четири. Ясно е, че тенденцията е към консолидация и на Стария континент, посочи още експертът.
Втората тенденция е по-скоро технологичната. Това, което имам предвид, е, че отново на преден план излизат кабелните оператори и интересът към тях. Това е, защото много от мобилните оператори осъзнават, че липсата на фиксирани услуги им спира растежа.
Затова много се опитват да предлагат пакетни услуги. Това, което се случи в последната година, е много рязък скок в цените на кабелните оператори, което се предопредели от софтуерен ъпгрейд и позволява на кабелния оператор да предлага интернет с много висока скорост.
Компаниите се усетиха, че е много по-лесно и евтино да купят кабелен оператор, да ъпгрейднат софтуера, отколкото да инвестират в скъпоструващите оптични мрежи, завърши Караджов.
Програмата, както и повече подробности за Шумът на парите могат да се намерят на profit.bg/forum.
Форумът Шумът на парите се осъществява със съдействието на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, Vivacom и Галакси Инвестмънт Груп, както и спонсорите Трейс Груп Холд, София Интернешънъл Секюритиз, ЛУКС ИМОТИ, консултантска къща Амрита, Peugeot и Борика Банксервиз.
Медийни партньори на събитието са fakti.bg, offnews.bg, novini.bg, kaldata.com, imot.bg, economic.bg, сп. Forbes, сп. Икономика, агенция Фокус, pariteni.bg и SeeNews.
Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.