Автомобил на Toyota задвижван с водород ще промени света?
През последното десетилетие усъвършенстване се наблюдава при всички аспекти на автомобилите с изключение на един – горивото, което използват.
От Toyota възлагат големи надежди, че ще променят това, благодарение на автомобила с хидрогенно гориво – Mirai, представен през изминалата година в Япония.
„Трябва да се насочим сериозно към алтернативни горива, за да решим редица проблеми, включително и екологични“, според Йошиказу Танака, главен инженер в Toyota, цитиран от CNBC.
Според прогнози в световен мащаб в момента са налични запаси от петрол в размер на 1.3 трилиона барела, като до 2040-та година, производството може да се понижи до 15 милиона барела на ден, или 20% от това, което потребяваме в момента.
Как работи този автомобил?
Хидрогенното гориво се зарежда в автомобила под голямо налягане и се съхранява в специално предназначен за целта резервоар. То се впръсква в двигателя под налягане в специални горивни клетки, като по този начин се задвижва двигателят.
Според Toyota единственият продукт, необходим за процеса на добиването на хидрогенно гориво е водата.
Toyota се надява новият модел да е толкова революционен, колкото представеният хибридния модел на Prius през 1997 година. Според водещия японски производител новият модел Mirai може да измине 300 мили с едно зареждане, като зареждането се извършва относително бързо – едва за три минути. Цената на модела в Япония е 57 000 щатски долара.
Това ще го направи японският автомобил с най-дълъг пробег сред автомобилите с нулеви емисии. За сравнение, моделът на Tesla - Model S, който в момента носи титлата, може да изминава с едно зареждане 270 мили (434 километра).
Голямото предизвикателство е въвеждането в експлоатация на хидрогенни станции, което вече се прави бавно. В Лондон, например, има изградени вече осем станции за зареждане на автобуси, които се задвижват с подобно гориво. Този род автобуси са намалили емисията на въглероден двуокис с около 30%, в сравнение с традиционните дизелови автобуси.
Целта на Toyota е изграждане на 100 хидрогенни станции в Япония до края на тази година.