Бизнес наградите стимулират икономиката
Интересът към бизнес наградите постоянно нараства - всяка година у нас се връчват няколко отличия за бизнес постижения, като категориите и кандидатите се увеличават, а събитията имат все по-широк позитивен отзвук.
Целта на наградите е да популяризират добрите бизнес практики, да насърчават предприемаческия дух и иновативност, да поощряват обществената ангажираност на компаниите.
Във фокуса на вниманието са новите бизнес идеи, социалната отговорност, налагането на оригинални български марки и продукти. Наградите са съпътствани от бизнес форуми и дискусии, които активират връзките между различни сфери и нива на бизнеса.
Ето кратък преглед на българските бизнес-конкурси в хронологичен ред:
Награди „Златна Мартеница“
Организатор: Съюз „Произведено в България“
Начало: 1994 г.
„Златна Мартеница“ е една от най-старите и утвърдени български бизнес награди с организатор и инициатор сдружение "Произведено в България - Съюз на малкия и среден бизнес".
Наградата е учредена с цел стимулиране и пропагандиране на успешните български компании в сферата на производството и услугите на вътрешния и на международния пазар, както и на компании, инвестирали в българската икономика.
Управителният съвет на сдружението всяка година определя категориите на конкурса, като през 2015-та те бяха за български или чужд предприемач, инвестирал в ново или съществуващо производство в България; за компания, наложила продукти под собствена търговска марка и спечелила доверието на родните потребители; за фирма с успехи в предлагането на български традиционни продукти; за иновативно малко или средно предприятие, завоювало позиции у нас и в чужбина.
Годишни награди за отговорен бизнес
Организатор: Български форум на бизнес лидерите
Начало: 2003 г.
Наградите за отговорен бизнес имат за цел да популяризират социалноотговорното поведение в България. Те са признание за усилията на компании, които развиват успешно проекти в областта на корпоративната социална отговорност.
За годишните награди на БФБЛ се номинират компании от цялата страна, независимо от техните големина и сфера на дейност.
Конкурсът е в 6 категории:„Инвеститор в обществото“ отличава бизнес практики, насочени към дългосрочно социално развитие и просперитет на общността. Наградата “Инвеститор в околната среда“ се връчва на фирми с активни екологични практики и принципи. “Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“ поощрява усилията за подобряване условията на труд. „Инвеститор в знанието“ отличава компаниите, които работят за повишаване качеството на образованието и квалификацията на младите. БФБЛ връчва също награда за маркетинг, свързан с кауза.
Специалната награда Engage се присъжда на един от всички номинирани проекти, като победителят се определя от Международния форум на бизнес лидерите, а основният критерий е цялостен принос за обществено полезни каузи.
„Гепард“ – Годишна класация на в. „Капитал“ за най-динамично развиващите се малки и средни компании (включва и чужди фирми)
Инициатор: „Капитал Daily“ (Първи издател на класацията е в. „Пари“)
Начало: 2007 г.
„Гепард” представя успешния малък и среден бизнес в България. Годишната класация е за най-динамичните малки и средни компании, които оперират в страната. Класираните фирми са с частна собственост, нефинансови, здравни или холдингови дружества, регистрирани преди 2009 г., попадащи в определението на закона за малки и средни предприятия, с ръст на приходите през последните 2 години.
Рейтингът е на национално ниво, но има и разрези по региони, като така показва развитието и успешните бизнеси и на местно ниво. В рамките на инициативата има лекции на икономически теми и дискусионни панели.
Конкурс „Най-добра българска фирма“
Организатор: Fibank
Начало: 2012 г.
Конкурсът „Най-добра българска фирма“ е различен от всички останали класации заради желанието на организаторите не само да излъчат победител, но и да фокусират общественото внимание върху добрите примери в бизнеса и да ги превърнат в модел за подражание.
Амбицията на конкурса е да стимулира развитието на българския бизнес и да се превърне в дългосрочна инициатива, която да мотивира фирмите да бъдат конкурентноспособни и иновативни.
Конкурсът отличава компаниите с най-добри финансови показатели. Фирмите се оценяват от специално подбрано жури от наложили се експерти, но също и от публиката - тъй като организаторите от ПИБ смятат, че е важно не само мнението на специалистите, но и на обществото.
Състезанието се провежда в няколко категории: средни и големи фирми; микро и малки фирми; стартираща фирма; проектно финансиране на бизнес таланти; фирма на публиката.
Задължителни условия за участие в надпреварата са фирмите да имат български капитал, български мениджмънт и да представляват българска марка.
Тази година организаторите развиват конкурса, като представят нова категория - "Проектно финансиране на бизнес таланти". Целта на нейното включване е да бъдат подпомогнати млади българи с иновативни идеи, които се нуждаят от менторска подкрепа за създаване на бизнес план и стартово финансиране на проектите си. Участниците, класирани на първите три места, получават безвъзмездно финансиране от 15 000, 10 000 и 5 000 лева за реалното започване на бизнес.
За тази категория организаторите са подбрали специално, различно по състав жури от доказани предприемачи, осъществили серия успешни бизнес проекти.
Конкурс за най-успешна иновативна фирма и най-добър иновативен проект
Организатор: Съвет по иновации и развитие на технологиите към БТПП, съвместно с EEN (Enterprise Europe Network)
Начало: 2013 г.
Още първото издание на конкурса за най-успешна иновативна фирма и най-добър иновативен проект породи интереса на десетки родни фирми, което е знак, че темата е важна за развитието на икономиката на страната.
Комисията за определяне на победителите в конкурса разглежда и оценява проектите по няколко критерия: оригиналност на идеите, методи на работа, икономическа ефективност от реализацията и принос към опазването на околната среда.
Преди официалното събитие Съветът по иновации и развитие на технологиите провежда кръгли маси и дискусии, на които се представят различни иновативни проекти и практики. Целта им е да се изгради „мост” между развитието на иновациите, малките и средни предприятия и стартъп компаниите.
“The Venture” (Световен конкурс на Chivas Regal за start-up бизнес проекти с кауза)
Организатор: Chivas Regal
Начало: 2014 г.
България е една от страните, включени в предизвикателството на Chivas Regal “The Venture” – международен конкурс за стартъп бизнес проекти с кауза, с награден фонд 1 млн. долара.
„Бизнесът е сила, която създава добро, която може да преобразява обществото и да бъде носител на позитивна промяна и развитие“ - с “The Venture” уиски брандът търси предприемачи от цял свят, които вярват в тези думи. Chivas предизвиква социални предприемачи от цял свят да докажат (през сайта на кампанията www.theventure.com), че могат да печелят по правилния начин, а наградният фонд помага на най-добрите бизнес проекти с кауза да продължат да се развиват.
В конкурса България беше сред избраните ключови пазари, на които се развива инициативата: Чили, Китай, Колумбия, Мексико, Бразилия, Япония, Южна Африка, Тайланд, Украйна, Уругвай, САЩ, Великобритания и страните от Персийския залив. Първата селекция се прави от жури от успешни местни предприемачи. По-нататък в разпределянето на финансите от наградния фонд участва и публиката, като гласува за най-добрата инициатива.
Конкурс „Големите малки“
Организатор: Медийна група България
Начало: 2015 г.
Конкурсът „Големите малки“ отличава български фирми, които заслужават да бъдат лицето на малкия бизнес в България.
Фирмите, които спечелят в надпреварата, получават безплатни рекламни пакети в изданията на Медийна група България, собственик на всекидневниците "24 часа" и "Труд".
Малките и средните предприятия са гръбнакът на икономиката,те са тези, които разкриват най-много работни места, плащат данъци и осигуряват просперитета на нацията и това е причината Медийна група България да фокусира обществения интерес върху тяхната дейност. Инициаторите на конкурса искат да докажат, че в България има бизнеси, които се справят успешно с кризата и могат да служат за пример на останалите предприемачи.
Годишни награди „КРИБ – Качество, растеж и иновации от България” (включва и чужди компании)
Огранизатор: Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България
Начало: 2015 г.
Обществена и държавна подкрепа за качественото и иновативното българско производство е една от главните цели на КРИБ. Затова в началото на 2015 г. УС на конфедерацията учреди годишни награди за качество, растеж и иновации от България, както и за цялостен принос в развитието на българската икономика. Наградите са в три категории: Качество, Растеж и Иновации, като в надпреварата участват и чужди компании, които работят у нас.