Дизелът ще поевтинява след скандала с Volkswagen?
Скандалът, свързан с дизеловите двигатели на Volkswagen, ще има сериозни последствия не само за най-големият европейски производител, но и за цялата дизелова индустрия, смятат специалисти.
Отдавна в Европа се води обществена дискусия относно вредата на дизеловите горива за околната среда и степента в която те замърсяват някои от най-населените градове на „старият континент. Според доклад на Световната Здравна Организация от 2012-та година вредните емисии от дизеловите горива причиняват рак.
Вижте още: ЕС може да въведе по-строги тестове за емисиите на автомобилите
Скандалът с немската компания обаче, най-вероятно ще засили тези дебати и може да доведе до много по-стриктна регулация на дизеловите автомобили.
Отдавна европейските рафинерии са се ориентирали в много по-голяма степен към производството на дизелови горива, за да отразят тенденциите при потреблението на автомобилите и по-силното търсене на автомобили с дизелови двигатели.
„Като цяло скандалът ще има негативен ефект върху цената на дизела“, смята Кристофър Хейнс, анализатор в BMI Research, цитиран от Bloomberg. “Нивата на производство на дизел са високи, както и запасите на суровината. В същото време потреблението му се очаква да се понижи, а впоследствие и цената на горивото“, допълва още специалистът.
В същото време Европа разполага с рекордни запаси от газьол, почти идентично на дизела гориво, държани в независими складови бази в Белгия и Холандия, според данни на PJK International.
Връщането на рафинериите към по-големи обеми производство на бензин може и да е по-добре за тях, според анализатори от Petromatrix GmbH.
Европа внася дизел от Русия, САЩ и нови рафинерийни мощности в Индия и Близкия Изток, които покриват недостига от гориво на континента. Връщането към производството на по-големи количества бензин, ще направи европейските рафинерии по-независими, според петролните анализатори.
„В средносрочен план скандалът с Volkswagen ще е негативен за дизела и позитивен за бензина. Той ще върне обществената дискусия за вредите от дизела и ще ограничи разпространяването на дизеловите автомобили в САЩ, като в същото време ще доведе до значително повишаване на екологичните норми в Европа“, смята Андрю Ечлин, петролен специалист в Energy Aspects Ltd.
Запасите на бензин в Европа са рекордни при нива от 3.6 милиона метрични тона, като те са съсредоточени основно в Холандия.
Около 41% от всички европейски автомобили са на дизел, спрямо 27% преди десетилетие, според данни на European Environment Agency. В същото време близо 40% от произвежданите от европейските рафинерии горива са дизелови, спрямо 36% преди десет години.