Как да не ни излъжат с празничните намаления
Започнаха големите Коледни намаления, а еуфорията около празничното пазаруване се засилва с всеки изминал ден. Внимавайте обаче да не бъдете подведени, съветват от КЗП. Експертите от комисията помагат да се ориентирате при толкова сред толкова много привлекателни предложения.
Анонсите за отстъпки от 20, 50, 70 процента присъстват задължително в арсенала от техники на търговците за привличане на повече клиенти по Коледа и Нова година. Дали обаче тези намаления са реални и можем ли да се доверим на обещанията, че ще купим на сметка?
На първо място, намаленията трябва да отговарят на законови изисквания, което означава, че те следва да бъдат провеждани само по определени правила. Преди да обяви съобщение за намаление, търговецът трябва да е предлагал стоката на старата й цена най-малко един месец.
На етикета на всеки артикул трябва да фигурират както процентът на намалението и новата цена, така и тази, от която е направена отстъпката. Ако намалението е частично и засяга само определени групи стоки, това трябва да е ясно за потребителя още от витрината на магазина.
В случаите, в които няма отстъпка от цената за всички стоки, намалените продукти трябва да бъдат отделени в специално обособени сектори. Понякога търговците поставят само процента на намалението и за потребителя не става ясно дали посочената до него цена е тази, която трябва да заплатят след отстъпката или от нея трябва да се изчисли колко ще им струва след приспадане на обявения процент.
Друго изискване към търговците е периодът на намалението да не е по-кратък от един работен ден и по-дълъг от един месец. Ако търговецът реши да удължи срока му, той трябва да направи нов отбив, но посоченият процент на второто намаление следва да се формира върху последната продажна цена, а не върху тази преди първото намаление.
Един от триковете, които прилагат търговците при подобен род кампании, е именно този - да вдигат за кратко цените и след това да обявяват по-висок процент намаление. Това е нарушение на закона и представлява нелоялна практика, която умишлено цели да заблуди потребителя, че може да купи нещо по-изгодно, когато това не е така.
КЗП констатира и санкционира няколко такива случая напоследък, включително и по време на кампанията "Черен петък". Тогава за ден инспекторите провериха над 130 обекта в цялата страна, при които установиха около 20 нарушения, съобщава вестник "Стандарт".
КЗП алармира, че понякога търговците се опитват, докато ни омайват с високите проценти отстъпка, да ни убедят, че за да се възползване от тях, ще трябва да се откажем от някои свои права по закон. Например, да загубим правото си на рекламация в двугодишния гаранционен срок или да се откажем от покупка през интернет в предвидения 14-дневен срок.
Това са безусловни права на потребителите, гарантирани от закона, и не могат да бъдат отменяни по подобни причини.
Има и случаи, в които се обявяват кампании за намаление, но не се посочват пълно и ясно условията. Тогава може да се окаже, че сте решили да купите нещо, което сте харесали в реклама или каталог, но при пристигането ви в обекта, да научите, че отстъпката важи само за първите 100 бройки или при пазаруване над дадена сума и от определена група артикули.
При подобни практики намерението на търговеца е по-скоро да ви привлече в магазина си, за да купите нещо, а не да ви продаде стоката в промоция.
Някои търговци прибягват и до "хитринки", като внушават, че са пуснали уникална стока на пазара, която може да се закупи само от тях. В много от случаите подобно послание не отговаря на истината и затова е добре да проверите дали тези продукти не могат да бъдат закупени и от други места, при това при сходни или дори по-добри условия.
Други търговци пък заблуждават, че дадена стока или услуга ще бъде пусната за много ограничен период от време. Отново проверете!
Направете справка и в случаите, в които попаднете на обещания за предоставяне на преференциални условия при покупка на стока или услуга от точно определен търговец. Може да се окаже, че тези права изобщо не са допълнителни, а ви се полагат по закон.
При организирането на томболи с награди не се изкушавайте само от обещаваните подаръци, а си направете добре сметката дали покупката си заслужава. Ако сте спечелили награда, настоявайте да я получите. В случай, че търговецът не може да я осигури, вие имате право на нейната равностойност.
Как да върнем покупката?
Вече направена, покупката може да бъде върната на търговеца в случай че има дефект, като един от начините за удовлетворяване на рекламация. Изключение правят сделките през интернет, които могат да бъдат развалени до 14 дни след сключването им.
За целта обаче трябва да спазите предвидената в закона процедура - да уведомите търговеца в посочения двуседмичен срок и да изпратите обратно закупената стока, като следва да имате предвид, че пощенските разходи по връщането може да са за ваша сметка.
В рамките на 14 дни той следва да ви възстанови заплатените суми, включително и таксата за доставка в случай че е била начислена такава и че не сте пожелали тя да се извърши по различен от стандартния за него уговорен начин.
При съмнение за верността и пълнотата на информацията, която търговецът ви предоставя, поискайте допълнителни данни или се откажете от покупката, съветват експертите на КЗП. Те предупреждават да не се доверявате и на търговци, които по начина на представяне на своите продукти създават възможност за объркване с такива от друга марка на техен конкурент.
Ако пък търговец твърди, че се е присъединил към кодекс за добра практика, а не го е направил, това означава, че е некоректен и най-вероятно ще бъде такъв и към вас като негов клиент. Винаги изисквайте от търговеца да спазва всички поети от него ангажименти и ако не го прави, подайте жалба в Комисията за защита на потребителите.
Глобата за опасни стоки стига до 25 000 лв.
Независимо от това, че търговците са задължени да предлагат единствено безопасни стоки, КЗП всяка година спира от продажба около 100 вида опасни продукти. Инспекторите извършват ежедневни проверки в търговски обекти на дистрибутори, производители и вносители на детски стоки, електроуреди, облекло, обувки, бижута, стоки за бита, моторни превозни средства и авточасти и др.
В случаите, в които у проверяващите се породят съмнения, че дадена стока е опасна, се взимат проби за изпитването й в специализирана лаборатория. Целта е да се установи дали отговаря на съответните стандарти за безопасност. До излизането на експертните заключения стоката остава временно спряна.
Ако се окаже, че е опасна, се издава заповед за забраната и изтеглянето й от пазара. Изрично се забранява и повторното пускане на пазара на доказано опасните стоки. Повече от 140 вида опасни стоки е забранила Комисията за защита на потребителите от началото на годината в резултат на извършените над 3000 проверки.
Съставени са 290 акта за различни нарушения, сред които продажбата на доказано опасни стоки или предлагането на продукти без указания за безопасна употреба или етикети на български език с информация за производител, вносител и съществени характеристики. Сред забранените опасни стоки са детски облекла и обувки; стоки за шега, от които удря ток; електроуреди и оборудване и други.
Санкциите за търговците, които продават опасни продукти достигат до 25 000 лв., а в случай че не изтеглят доброволно опасната стока от пазара, тя се изземва и унищожава от контролния орган. Всяка стока, която не отговаря на изискванията за безопасност, крие рискове за живота и здравето ви.
Има няколко вида дефекти, които правят една стока опасна. Една част от тях са конструктивни - несъответствия най-често свързани със сгрешена техническа концепция, в резултат на което произведените по нея стоки са опасни. Други дефекти могат да бъдат производствени и да са възникнали в процеса на създаване на стоката и да засегнат само отделни стоки или партиди.
Многобройни са примерите, в които редица производители са изтегляли, за да преработят или унищожат, цели серии бебешки шишета или креватчета, дори и леки автомобили по тези причини. Дефектите могат да бъдат и инструктивни.
Това са случаите, при които в резултат от погрешно дадени указания за монтаж и употреба или липса на предупреждения за определени рискове при съвместна употреба с други продукти, например, една принципно добра стока може да се превърне в източник на непредвидими опасности.
Ние като потребители също трябва да имаме съзнанието да внимаваме и да избягваме закупуването на продукти, които могат да се окажат рискови за здравето и живота на нас или близките ни. Дори една стока сама по себе си да е безопасна, в определени ситуации или за определени групи хора, за които тя по принцип не е предназначена, може да се окаже опасна.
Това особено важи, ако стоките са предназначени за деца. Опасни могат да се окажат декорациите от стиропор, които имитират различни хранителни продукти като плодове, например. За възрастните те не представляват риск, но ако попаднат в ръцете на дете и то отхапе от тях, при поглъщане на частици, може да се задави и дори да се стигне до задушаване.
Опасни за малчуганите могат да се окажат и на пръв поглед напълно безобидните ароматни сапуни и свещи във формата на вкусни мелби и кексчета или на водни и екотопчета за овлажняване или наторяване на почвата в домашни саксии, които приличат на желирани бонбони и при поглъщане могат да доведат до натравяне на детето.
Регистър описва забранени артикули
Комисията за защита на потребителите поддържа на официалната си интернет страница регистър на доказано опасните стоки, които са били установени и забранени у нас или в друга страна от Европейския съюз. Този регистър се актуализира непрекъснато благодарение на европейската система за бърз обмен на информация за опасните стоки на територията на Общността - RAPEX (система на Общността за бързо предупреждение за нехранителни продукти), която гарантира по-малко опасни изделия на пазара.
Регистърът съдържа данни за всички доказано опасни продукти в Европа, включително и техни снимки. Особено полезно е подробното описание на рисковете, които крие употребата на всяка от тях, тъй като познаването им би ни помогнало да се предпазим от придобиването на продукти, които съдържат подобни опасности.
Сред най-честите рискове при стоките за деца са връзките, които могат да доведат до нараняване на детето, и дребните, лесно отделящи се елементи, които пък при поглъщане предизвикват задавяне. Сред другите рискове е този от токов удар при боравене с електрически уреди като сешоари и кани за вода, например, които са изработени така, че имат неизолирани части под напрежение.
При причинени вреди се дължи обезщетение
Ако закупите стока с дефект, който я прави опасна, имате право да предявите рекламация пред търговеца. Възможностите са две - той да отстрани несъответствието за собствена сметка или да замени стоката с нова. Това трябва да се случи в рамките на месец.
Ако търговецът не успее да направи едно от двете или ако не бъде извършено по удовлетворителен за вас начин, вие можете да развалите договора или да поискате намаляване на цената в съответствие с тежестта на дефекта.
В случай че употребата на опасна стока или услуга е довела до вреди върху вас или имуществото ви, можете да претендирате и за обезщетение, като ангажирате гражданска отговорност на производителя или търговеца, който ви е продал стоката. Гражданската отговорност на производителите, вносителите и търговците покрива причинените от опасната стока вреди като телесна повреда, повреждане или унищожаване на вещ, която е различна от дефектната стока и е на стойност над 500 лв.
Важно е да знаете, обаче, че ако вредите са причинени едновременно от дефекта на стоката и от ваши действия или такива на трети лица, за които отговаряте, например деца, отговорността на производителя може да бъде намалена или да отпадне.