Пет дизайна на самолети, които почти полетяха
Малко след като братя Райт политат на височина 36.5 метра на 17 декември 1903 година, състезанието за овладяване на небесната шир продължава. Изобретатели от цял свят се залавят за работа да сътворят летателни машини, които могат да летят по-бързо, по-продължително и по-високо. Малцина обаче постигнаха успех.
В авиационната история присъстват няколко опита за създаване на самолети. Ето 5 от тях, които почти полетяха.
1. Caproni Ca. 60
Този летателен апарат е един от първите, които атакуват небето. Истинско италианско деветрило същество, което се задвижва от 8 отделни двигателя.
Създаден е с идеята не само да лети, но и да се задържа на повърхността на водата. След конструирането му е тестван в ранната пролет на 1921 година.
Резултатите са достатъчни обещаващи, за да спрат всякакъв втори опит.
Caproni Ca. 60 се разбива в езерото Маджоре на италиано-швейцарската граница. Разпада се на хиляди парченца. Остатъци от него се съхраняват в два италиански музея.
2. H-4 Hercules
Този летателен апарат е дело на Хауърд Хюз. Познат е в историята като поредния с доста кратък жизнен път. Проблемът тук бил таймингът.
H-4 Hercules е планиран по време на Втората световна война. Трябвало е да пренася над 700 войници и 2 напълно оборудвани танка.
Широчината на крилете му е най-голямата позната в историята - почти 98 метра!
Прави кратък тестов полет през ноември 1974 година. Става напълно излишен след края на войната.
В момента H-4 Hercules е изложен в музей в МакМинвил, Орегон.
3. Republic XF-84H
Този самолет е изглеждал обещаващ на хартия. Бърз с турбинен двигател и свръхзвуково витло. Но още с първия си полет през юли 1955 година Republic XF-84H показва проблеми.
Първо са му трябвали около 30 минути, за да загрее, преди да напусне пистата. Това го е правило напълно безсмислен за употреба по време на военна мисия.
На второ място, има проблем с носа. Бил е изключително шумен. Пилотите са изпитвали невероятно главоболие и силно гадене.
Американските въздушни сили решават да съкратят загуби около този проект и програмата е приключена през 1956 година.
4. Convair NB-36H
Ако предходният модел е бил най-шумният в историята на авиацията, Convair NB-36H спокойно може да запази за себе си титлата "най-опасен".
Този самолет-бомбандировач се е задвижвал от малки ядрени реактори. Двама ядрени инженери са били нагърбени със задачата да тестват полетите.
Основно предимство за Convair NB-36H е, че можел да остава във въздуха дълго време без потребността да презарежда.
С него са направени близо 50 успешни тестови полета от есента на 1955 до пролетта на 1957 година.
Въпреки това Convair NB-36H остава неизползван.
5. HZ-1 Aerocycle
Технически не става дума за самолет. HZ-1 Aerocycle принадлежи към този списък заради историята си.
Предвиждало се е той да позволи на войниците да маневрират лесно край редиците на врага. Представлявал е отворена платформа за хеликоптер за един човек.
Посоката на движение на HZ-1 Aerocycle се е определяло от това как войникът измества тежестта на тялото си. След като военните проявяват интерес към този тип устройства, три производители започват да разработват прототипи.
Проектът е забравен през 50-те години на 20 в. заради невъзможни за отстраняване проблеми.