В рамките само на последния месец служители на полицията установиха петима участници в престъпните сценарии. На 9 февруари криминалисти на полицията във Велико Търново, със съдействието на Габрово, задържаха куриер и двама мъже, извършили телефонна измама. Това съобщават от пресцентъра на МВР.

Разследването започва след получени данни за мъж, който пътува с лек автомобил към В.Търново, носи в себе си 2000 лева, които са придобити от телефонна измама, извършена по схемата "пари за операция на близък" на територията на Габрово.

При предприетите незабавни действия, колата е засечена край с. Драганово, където криминалистите проследяват как мъжът оставя плика с парите близо до крайпътна чешма.

Едновременно започват и действия по установяването на други двама мъже, участници в схемата. 21-годишният Й.П. - известен на полицията, и 26-годишният Д.С. - криминално проявен и осъждан за измами, и двамата от с. Камен, са локализирани и задържани в района на болницата в Горна Оряховица с лек автомобил Audi.

При претърсването от тях са иззети мобилни телефони, сред които и този със СИМ картата, с който е била извършена измамата. Куриерът е задържан на територията на Габрово.

На 15 февруари, при полицейска операция, предприета от служители на полицията в Бургас, е задържан 25-годишен жител на Царево. Три дни по-рано той успява да измами възрастна жена, като се представя за „служител на НСБОП" и я призовава да помогне в издирването и залавянето на пореден измамник. За целта, пред входа на жилището си, тя предава на непознат 2 150 лв., опаковани в плик, с обещанието, че парите ще й бъдат върнати.

Междувременно криминалисти от областната дирекция изясняват, че задържан преди време за четири измами О.А. (44 г.) - руски гражданин със статут на продължително пребиваване у нас, е извършител на още четири аналогични престъпления.

При основните схеми, жертвите са предимно възрастни хора, като се наблюдава покачване на възрастовата граница - над 75 години. Участниците в телефонни измами стават все по-изобретателни, предупреждават от ГДНП. .

Експертите напомнят основните правила на поведение, ако хората попаднат в подобна ситуация, както и най-разпространените сценарии за извършване на телефонни измами:

Съвети към гражданите:

  • Да не дават пари на непознати за тях лица, независимо от предлога
  • Да не се доверяват на непознати лица
  • Да не предоставят лични данни и данни за свои близки по телефона
  • Да запазят самообладание при получаване на обаждане от човек, който се представя за техен роднина, изпаднал в беда
  • Ако все пак имат съмнение, че се обажда техен близък човек, първо да опитат да се свържат с него чрез свой съсед или познат, по възможност от телефон, различен от този, на който са получили обаждането
  • Ако получат обаждане от човек, който се представя за техен близък, да му зададат въпрос, отговора на който не би трябвало да е известен на непознати лица - например рождена дата, населено място и т.н.
  • В случай че получат такова обаждане и спрямо тях бъде осъществен опит за телефонна измама, незабавно да подадат сигнал на тел. 112.
  • Необходимо е близките непрекъснато да говорят за това с възрастните си родители и да им напомнят как случайно може да станат жертва.
  • Най-разпространени сценарии за извършване на телефонни измами:

    1. Под предлог "тежко пострадал роднина, за което е необходимо да се направи скъпоструваща операция" (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина.

    Извършителите се представят като лекари и обясняват, че роднината е тежко пострадал и е необходима спешна скъпоструваща операция, за която в момента няма налична сума в здравната каса. За целта ще изпратят човек да вземе исканата сума. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап, пише вестник "Стандарт";

    2. Под предлог "заразени близки и роднини с птичи/свински грип, ебола и искане на пари за скъпоструващи ваксини" (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина.

    Извършителите се представят като лекари и обясняват, че роднината е тежко болен и е необходима спешно скъпоструващо лечение, за което в момента няма налична сума в здравната каса. За целта ще изпратят санитар да вземе исканата сума за "ваксина". Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап);

    3. Под предлог "реализирано ПТП от близък роднина с починал човек или малко дете" (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина.

    Извършителите се представят като полицаи, прокурори или следователи и обясняват, че роднината е направил ПТП, в следствие на което е пострадал/починал човек и спешно са необходими пари за освобождаване на близкия човек);

    4. Звъни се на произволен стационарен телефонен номер и се прави опит за телефонна измама по „традиционния начин" - под предлог за пострадал близък роднина (ПТП, спешна операция, пожар и др.). Опитът за измама се прави по такъв явен начин, че да стане ясно, че се касае за осъществяване на телефонна измама.

    Следва ново обаждане след около 2-3 минути, при което извършителя (измамника) съобщава, че е служител на полицейските служби, и знае, че току-що е бил направен опит за измама, поради което е необходимо да се даде определена парична сума, банкнотите от която да се „бележат", за да бъдат задържани измамниците.

    Обикновено паричните суми не се предават физически на конкретни лица, а има изискване да бъдат хвърлени през балкона или прозореца на жилището. Този тип телефонна измама има и втори вариант на разигравания сценарий, при който обажданията са в обратна последователност: под предлог провеждане на полицейска операция и необходимост от предоставяне на сума, която да послужи за задържане на извършителите, самите извършители се обаждат на случаен принцип на жертвите и се представят за полицейски служители.

    Обясняват, че в района "действат" телефонни измамници и предупреждават хората, при такова обаждане незабавно да се свържат с тях. Следва "обичайната" схема с плача, след което жертвата "набира" мнимия полицейския служител, който й обяснява, че за да бъдат задържани престъпниците е необходимо да им предаде сума пари, която в последствие ще им бъде върната);

    5. Под предлог нужда от пари за освобождаване на колетна пратка (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и им обясняват, че са техни близки или приятели на техни близки и са изпратили колетна пратка от чужбина, която съдържа голяма сума пари. Но за да не бъде задържана на митницата е необходимо да бъде заплатена сума, която ще си възстановят от "пратката");

    6. Под предлог закупуване на ваучери във връзка с печалба от томбола на голям магазин (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и под предлог, че са служители на голям магазин обясняват на жертвата, че е спечелила от томболата. За да си вземе наградата обаче е необходимо да закупи ваучери за определена сума и да им продиктува номерата); Жертвите са по-млади хора.

    7. Под предлог нужда от преводач (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите учители и работещи в агенции за превод, като се представят за началници на районни управления. Обясняват, че в управлението е задържан чужд гражданин и са необходими услугите на преводач.

    В последствие обясняват на преводача, че "задържания" трябва да се обади на близките си в чужбина, но няма ваучер и го молят да закупи такива и да им продиктува номерата, като парите ще му бъдат възстановени в управлението). Жертвите са по-млади хора;

    8. Звъни се на произволен стационарен телефонен номер, съобщава се, че близък роднина е пострадал вследствие на възникнал инцидент в чужбина, като за извършване на съответните медицински манипулации са необходими десетки хиляди евро или долара.