Кухнята на утрешния ден
Как ще изглежда кухнята на утрешния ден? Просто попитайте хората, които планират своите кухните днес.
От онлайн изданието houzz.com правят проучване измежду собственици в 11 страни – САЩ, Канада, Италия, Великобритания, Ирландия, Франция, Германия, Русия, Испания, Швеция и Дания - да опишат тънкостите на кухненсите проекти, които са започнали, приключили наскоро или планират да започнат в следващите три месеца.
От близо 9000 души в проучването 85% са завършили или са работили върху кухненски проект през 2015 г., а останалите планират да започне в началото на 2016 г. - това означава, че техният избор в оформлението, материалите, шкафове, специални функции ще предложи поглед върху тенденциите, които без съмнение ще видим в кухните през следващите години.
По отношение на технологиите не очаквайте джаджи тип Джетсън (американския ситиком на Хана Барбара) или технологии, които да впечатлят дори НАСА. Освен телевизорите и iPad – овете, собствениците на жилища не се интересуват дали ще имат програмиране на печката през iPhone или дали хладилникът ще ни изпрати SMS, ако трябва да бъде размразен. Вместо това те се фокусират върху материалите и функциите на мебелите.
Местните климатични условия и размерът на помещението определят в голяма степен как ще изглежда кухнята. Но също и културното влияние. Например ако влезете в кухня в Испания, е много вероятно да видите вградена кафемашина или мобилна винарна. Според проучването една четвърт от испанците планират кафемашината, а 10% добавят и винарната.
В по-голямата част от изискванията обаче кухните по света си приличат, собственици от цял свят искат бели шкафове, изтеглящи се и рециклиращи кошчета за боклук, повече място в килера и нови плотове.
Формата, под която са наредени шкафовете, основната наредба и уредите са с различни предпочитания в отделните страни.
В САЩ, Великобритания, Канада и Германия т.нар. U – кухни са много популярни. Според дизайнера Конрад Хендрик от LWK Kitchens желанието за подобен тип кухня се определя от историческа гледна точка – при архитектурата на жилища в стил Джордж, Виктория или Едуард подобни кухни са много често срещани.
Извън това Хендрик смята, че подобен тип кухни са предпочитани заради широкото работно място, големия капацитет на шкафовете и свободата на движение.
L- образното оформление пък е характерно за почти всяка страна, с изключение на Дания, където една трета от анкетираните заявяват, че искат такава.
В Русия, където повечето от собствениците избират L – кухня, интериорният дизайнер Андрей Максимов – Павличев казва, че се обуславя от манталитета и носталгията на народа към ограниченото място, което се пренася и в бъдещето.
Въпреки че Япония не попада в проучването, анкетьорите се допитват до Тошияки Имай, мениджър на японска фирма за дизайн на кухни. По думите му най-предпочитаният модел на кухни в страната е отвореното пространство, където кухненският плот и масата са свързани.
“Tова е доста ефективно, защото по този нчин пренасянето на храната от плота до масата става много бъзро и мястото може да се преобразува в зависимост от броя на гостите”, казва Имай.
Плотът е тази част от кухнята, която почти всички анкетирани искат да сменят. И ако гранитният плот остава търсен заради неговата лесна поддръжка, то в полезрението на анкетираните попадат и кварцовите повърхности - направени от 93% натрошен кварц, смесен с цветни пигменти и пластични смоли.
Дизайнът на кварцовия плот наподобява този на естествения камък, без да се налага да се полагат същите грижи. Тъй като не е порест, материалът не изисква специален запечатващ слой. Това е и най-популярният материал за плот в САЩ след гранита и е избор на № 1 в Канада, Ирландия, Испания и Австралия.
Според други обаче този материал не е много подходящ за кухня, защото оставя следи от пръсти и изглежда мръсен на фона на гланцовите повърхности. Затова някои експерти препоръчват керамичните плочки. Те са за широко разпространен избор, който освен евтин, е и много гъвкав като дизайн. Материалът е устойчив на вода, петна и високи температури.
В Япония изкуственият камък е на път да бъде изместен от кварца и керамиката. Популяност намират и плотовете от неръждаема стомана, която според проучването е най-предпочитаният материал за плот в страната.
След като са погрижили за основите на кухнята - шкафове, плотове, смесители, мивки, осветление, уреди и цвят на стените, много хора обръщат вниманието си към някои функционалности в кухнята, които могат да направят живота в кухнята по-приятен, ако бюджетът позволява, разбира се.
Проучването на Houzz показва, че най-търсени са индукционните котлони, зарядни за електроуреди, прибиращи се контакти, вакумни системи, вградени купи за хранене на домашния любимец, печки със странични отварящи се врати и изкачащи чекмеджета вместо рафтове на дъното на шкафовете.
Наред с това има и редица индивидуални решения, които собствениците са искали за своята кухня. Например домакиня е искала моторът на кухнянския й абсорбатор да бъде монтиран извън къщата, за да не шуми, докато тя готви. Много хора залагат на различни архитектурни решения, за да прикрият абсорбарорите, като например да ги вградят в тавана.
Друга интересна тенденция, която се наблюдава, е интересът към печките на дърва. Разхождайки се в кухни в Швеция, Великобритания или Ирландия, често може да станем свидетели на пропукващи дърва в печката.
Те са популярни още от годините, когато електричеството е било скъпо, а днес някои видове дори се препоръчват като екологичен източник на енергия. Чугунените печки запазват по-дълго топлината, функционални са и пестят енергия, а ако се съчетаят добре могат да изглеждат впечатляващо в кухнята или всекидневната.
Цветовете
Според проучването бялото е цветът, който е най-предпочитан за шкафове, стени и дори за гръбчетата на кухнята. Но това не е защото хората не си падат по цветното. Бялото е цветът, който отразява слънцето, влизащо през прозореца. То прави кухнята да изглежда чиста и светла.
Неутралните цветове са предпочитани и от собствениците в САЩ и Канада, като най-предпочитани са посочени бяло, бежаво и ментово зелено за стените.
Според колориста Дженифър Отт интересът към зеленото се обуславя от една страна от желанието на хората да живеят по-здравословно. От друга стресът през деня оказва влияние и зеленото е цветът, който вдъхва спокойствие и ни прави щастливи.
В Япония казват sayonara на всички напълно бели кухни. По думите на Юко Тахара, дизайнер и собственик на студио в Токио, белите кухни са били особено популярни в Япония в продължение на 10 години до 2010 г. Напоследък се наблюдават предпочитания към по-тъмни акценти като сиво или тъмно кафяво.
Според дизайнера Мариете Барсом пък начинът ни на живот оказва влияние върху цвета на кухнята, която ще изберем. Хората предпочитат, когато се приберат в къщи, да са заобиколени от релаксираща и спокойна атмосфера, казва тя.