Как Аштън Къчър инвестира 30 млн. долара и ги превърна в 250 млн.
Аштън Къчър, който е една от най-високо платените звезди в телевизията в света, очевидно може да си позволи една от най-важните екстри за Лос Анджелис - лимузина и шофьор. Той обаче предпочита да използва Uber.
Пред пет години Къчър и неговият бизнес партньор Гай Осиъри инвестират 500 000 долара в Uber. Този дял в момента струва 100 пъти повече.
Има хора, които са имали късмета да инвестират в едно-единствено нещо и след това да не им се налага да работят цял живот. В инвестиционния портфейл на Къчър и Осиъри обаче има над 70 инвестиции, освен Uber, сред които успешни компании като Skype, Airbnb, Spotify, Pinterest, Shazam, Warby Parker и Zenefits.
Човек също така лесно би могъл да вземе Къчър и Осиъри, който е мениджър на U2 и Мадона, за аматьори, които заменят добра реклама срещу сделки. Само че редица милиардери, като Рон Бъркъл, Ерик Шмид, Марк Кюбан, Дейвид Гефен и Марк Беньоф, са им дали милиони от собствените си пари, които да инвестират.
Liberty Media пък наскоро им предложи 100 млн. долара, които да инвестират.
Като публична компания Liberty Media е следена много отблизо и точно това прави Къчър и Осиъри толкова неустоими. Двамата разкриват инвестициите си пред Forbes и те се оказват доста по-впечатляващи от очакваното.
За шест години Къчър и Осиъри са превърнали техния фонд от 30 млн. долара в 250 млн. долара. Човекът, който до скоро играеше в „Двама мъже и половина“, е увеличил началната инвестиция близо 8.5 пъти.
Странният път на рисковия капиталист Аштън Къчър започва с един сега фалирал рапър на име 50 Сент Къртис Джаксън. Преди 10 години 50 Сент придобива дял в компанията майка на Vitaminwater Glaceau в замяна на това да стане лице на марката, от което впоследствие печели 100 млн. долара, когато Coca-Cola купува компанията през 2007 г.
Вижте още: Как Шакил О'Нийл започна да се занимава с бизнес?
“Бях снимал традиционна реклама за Nikon по онова време,” си спомня Къчър. “Като видях това обаче, си казах, че трябва да вляза в играта с дяловото инвестиране.’”
Всичко по пътя си Къчър прави интуитивно. Той е роден в семейство от средната класа в Айова. Няма бизнес подготовка, но пък има сериозна трудова етика. Той работи в строителството заедно с баща си, когато е на 10 г. Докато е ученик, работи най-различни неща, в това число разсилен, месар и работник в завод на General Mills.
Когато се записва в Университета на Айова, той планира да учи биохимично инженерство, но впоследствие печели състезание за манекени, напуска университета и се мести в Ню Йорк, а след това и в Лос Анджелис.
Големият му пробив идва през 1998 г. с ролята му в комедийния филмов сериал „Шеметни години“, последвана и от други подобни роли. Докато обаче е избиран да играе роли на глупаци, Къчър започва да се усъвършенства.
През 2003 г. той създава и води забавното предаване по MTV Punk’d. Когато получава вдъхновението от случая с Vitaminwater, Къчър вече има успешна продуцентска компания на име Katalyst. Неговият дигитален директор Сара Рос, която взема от TechCrunch, започва да го представя на елита на Силициевата долина. “Прекарвах 90% от времето си просто в слушане,” казва Къчър.
Днес Къчър говори свободно на езика на технологичните стартъпи и то не само заучени фрази. По време на частна вечеря, организирана от Forbes през миналата година, в продължение на половин час Къчър води ожесточен дебат с важни клечки от медийния бизнес за това как най-добре се оптимизира интернет трафик и относно приходите от дигитална реклама.
Рисковият капиталист Марк Андреесен го кани да инвестира 1 млн. долара в Skype през 2009 г. Когато Microsoft купува компанията 18 месеца по-късно, инвестицията на Къчър се учетворява. Той наистина се запалва. Нещо повече, той успява да впечатли новите си приятели в Сан Франциско, които все още се възстановяват от рецесията.
В същото време Осиъри минава през същата метаморфоза. Той е роден в Израел, но се мести в Лос Анджелис на 8-годишна възраст и се озовава в гимназия Бевърли хилс, където започва да менажира не толкова известни рап групи и да общува с децата на влиятелни личности от Холивуд, като Фреди ДеМан.
Музикалният мениджър наема тийнейджъра Осиъри да работи за него в Maverick Records - звукозаписната компания, което е съосновал заедно с Мадона. През 90-те години Осиъри се издига от откривател на таланти до председател.
След като се запалва по стартъпите, Осиъри се сближава с Бил Грос, който набира над 1 млрд. долара за неговия инкубатор в Пасадена - Idealab, в края на 90-те години. Когато обаче пазарът се срива през 2000 г., той изтрива много от неговите прохождащи стартъп компании, заедно с плановете за IPO и милионите на Осиъри, който е вложил всичко в Idealab.
Ако това не е достатъчно лошо, Осиъри получава предложение да инвестира в същата сделка за Vitaminwater, която прави богат 50 Сент и вдъхновява Къчър, но Осиъри отказва.
Оказва се, че той получава много ценен урок на 27-годишна възраст. Малко след това става мениджър на Мадона, организирайки няколко поредни турнета, които генерират общо 600 млн. долара приходи. Когато през 2008 г. получава предложение да инвестира във Vita Coco, Осиъри написва чек за 1.2 млн. долара; от 2007 г. насам пазарната оценка на компанията е нараснала от 28 млн. долара, до 664 млн. долара. След това Осиъри се сдобива с дял в Groupon.
Къчър и Осиъри обединяват усилия с милиардера Рон Бъркъл, за да създадат A-Grade Investments през 2010 г. Милиардерът влиза с 8 млн. долара, докато Къчър и Осиъри инвестират по 1 млн. Първите чекове на A-Grade започват от стойности между 50 000 и 100 000 долара, като постепенно навлизат в седемцифрената територия.
Една от компаниите, в които инвестират, е сайтът Genius, известен преди това като Rap Genius. A-Grade е първият голям инвеститор в компанията.
Кариерният завой на Къчър започва да привлича внимание. Той често е слаган под общ знаменател с други знаменитости, които инвестират, като Джъстин Бийбър и Лейди Гага, които са слушали внимателно мениджърите си, но нищо повече.
Къчър вероятно е първата знаменитост, която не просто получава дял в дадена компания срещу реклама или пък използва славата си, за да се добере до сделки, но всъщност управлява парите на други хора. През 2011 г. Къчър, Осиъри и Бърйък инвестират 2.5 млн. долара в Airbnb. Делът им в момента се оценява на около 90 млн. долара. Те също така влагат 500 000 долара в Uber, като там делът им в момента струва 60 млн. долара.
Има и много грешки. Къчър инвестира пари и дори за кратко става креативен директор на интернет базираната телефонна услуга Ooma, която се проваля след IPO-то си; той губи пари и от BlackJet, която бе считана за Uber на самолетите. A-Grade инвестира и в модния сайт Fab.com, чиято стойност скача на хартия до 1 млрд. долара, но след това се срива до едва 15 млн. долара.
Подобно на Холивуд, рисковият капитал е бизнес на хитове. Дори и ако не се броят джакпотите с Uber и Airbnb, представянето на A-Grade е солидно, благодарение на инвестициите в Spotify, Warby Parker и Houzz.
През 2012 г. Къчър, Осиъри и Бъркъл решават да наберат финансиране за A-Grade и откриват, че има опашка от милиардери, които са готови да инвестират.
Следващият епизод в пътуването на Аштън Къчър в света на рисковия капитал е в Сан Франциско и по-конкретно в стартъп компанията Neighborly, която се занимава с инвестиции в общински облигации и вече е набрала 5.5 млн. долара финансиране.
Вижте още: Много отказали се спортисти фалират, но не и този
Къчър и Осиъри ще управляват 100-те млн. долара на Liberty Media в отделна инвестиционна компания на име Sound Ventures. Neighborly е една от първите й инвестиции.
Всичко на всичко те очакват да финансират 60 - 70 компании в следващите няколко години.
Къчър е спечелил 20 млн. долара от участието си в „Двама мъже и половина“ през миналия сезон. Осиъри пък вероятно е заработил 15 млн. долара от турнетата на U2 и Мадона. За тези момчета инвестирането е страст. Не е на живот и смърт.