Този милиардер не може нито да чете, нито да пише
Крис Доусън не може да чете, нито да пише. Това обаче не пречи на основателя на британската верига магазини The Range да общува с неговата армия от служители – той просто ги залива с телефонни обаждания на зазоряване.
“Ако имам добра идея, дори и да е 3 часа през нощта, просто не мога да я задържам в мен, трябва да я споделя с някого,” казва Доусън пред Telegraph.
64-годишният Доусън, който превърна The Range в процъфтяваща верига магазини, където се продава всичко - от косачки и хамаци до скицници, вярва в това, че трябва да използва възможно най-добре дните си, затова и вземането на интервю от него не е лесно. Той урежда срещата си с изданието по време на отварянето на най-новия си магазин.
Той е рядка порода британски предприемач, който не се срамува от алчността си и от това какво му е коствало, за да натрупа състоянието си. Въпреки странната му персона, която е обект на интерес за таблоидите, феноменалният растеж на The Range до 149 магазина означава, че той все повече е считан за сериозен играч в света на търговията на дребно и имотите.
При отварянето на последния си магазин Доусън споделя, че е станал в 4.30 през нощта, защото не е могъл да спи от вълнение и това се случва при отварянето на всеки нов магазин.
Доусън напуска училище без образование: “Дислектик е учтив начин да се каже, но аз просто нямах никаква идея за какво става въпрос.”
Той обаче задоволява жаждата си за печелене на пари, като продава чай на строителни работници на 14-годишна възраст, преди да започне да продава часовници от куфар на пазара, а след това и всичко, до което се докопа, от камион. След това използва печалбата от тази търговия, за да отвори първия магазин The Range в Плимут през 1989 г.
“През живота си не съм написал една буква и не съм прочел една книга. Не ми пука за това. Някои хора не стигат дотук с късмет – те просто са най-добрите. Сега сключвам сделки за милиони,” хвали се Доусън.
Доусън си остава безпардонно грубоват. Неговият метод да продава включва множество намеци, което според него му е помогнало и да спечели съпругата си Сара, когато й продал часовник менте преди 35 години.
“Не те разпознах с дрехи,” казва Доусън на една от клиентките в новия му магазин, която разглежда градински мебели.
“Стриптизьорът ще излезе след 15 минути” съобщава той на друга група жени, които пълнят кошниците си с дървени украшения за дома.
Той е прекалено наясно, че наглият му стил може да подейства по неправилния начин на някои хора, но преуспява точно с това. Той дори признава, че наскоро е казал, че иска да стане трилионер, “само за да вбеси антикапиталистите”.
Вижте още: Милиардер отвори магазин, в който всичко струва по 65 стотинки
The Range обяви 565 млн. паунда (805 млн. долара) приходи и предварителна печалба от 57.3 млн. паунда (81.5 млн. долара) за годината до края на януари 2015 г., подкрепена от факта, че веригата притежава собствената дизайнерска компания Lucky Fox, която се занимава с обзавеждането на магазините. По изчисления на Доусън това намалява времето за отварянето на всеки магазин с по 10 дни.
“Рим не е бил построен за един ден, но има такива магазини на Range", повтаря няколко пъти Доусън по време на интервюто си си Telegraph.
Освен веригата Range, Доусън има и доходоносен бизнес с търговски и жилищни имоти. Една от екстрите е голяма вила в Кан, която той твърди, че отдава под наем на знаменитости.
“Едва мога да вмъквам по две седмици там за себе си, но просто не мога да спра да печеля, не мога да се контролирам,” казва Доусън.
Той прелива с енергия и докато другите са изтощени само след няколко часа с него, той използва хеликоптера си, за да посещава по 10 от своите магазини на ден.
Той планира да отвори още 30 магазина до края на годината, като така ще е на път да увеличи генерираните, според него, 700 млн. паунда (996 млн. долара) продажби за 2015 г. до 1 млрд. паунда (1.42 млрд. долара) тази година.
Доусън също така не се притеснява, че ръстът на веригата The Range ще пострада от разрастването на дейността на германските дискаунт гиганти Aldi и Lidl.
Според него “английските разходи” на тези компании скоро ще започна да растат, тъй като са поставени под натиск да отварят още магазини. Той също така тайно планира да пренесе конкуренцията на германска земя и проучва пазара в последните 18 месеца.
На въпрос дали не би предпочел да се оттегли успешно от бизнеса вместо да се концентрира върху международна дейност, той казва: “Просто искам да действам възможно най-бързо, възможно най-дълго и да спечеля възможно най-много пари.”