Сблъсъците с птици са обичайно явление, а повредите по самолета са по принцип минимални.

Вероятно се досещате, че самолетите са конструирани така, че да издържат на подобни срещи. В интернет можете да откриете различни видеа, на които се вижда как по време на производствения процес се правят тестове с птици. Така се проверя издръжливостта на стъклата, функционирането на различните устройства и т.н.

В практиката на много пилоти има случаи с връхлитане на ято птици. В най-лошия случай се получават вдлъбнатини по корпуса.

По думите на Патрик Смит, пилот от гражданската авиация, има и случаи, в които срещата с птици може да бъде наистина опасна.

Например, когато те попадат в двигателите.

През 2009 година самолет на компания US Airways кацна принудително в река Хъдсън след сблъсък с ято канадски гъски.

Съвременните турбинни двигатели са устойчиви, те обаче не реагират добре, когато в тях попадат разнородни обекти по време на полет.

Птиците не са способни да увредят двигателите, но могат да счупят елементи от вентилатора, а това да доведе до спиране на двигателите.

Колкото по-едра е птицата, толкова по-голяма вреда може да нанесе.

При полет със скорост 460 км/ч сблъсъкът с гъска обичаен размер означава удар с въздействие 200 кН. Дори неголемите птици са опасни, особено ако са в ята.

През 1960 година самолет на Eastern Airlines пада в Бостън след сблъсък с ято врани.

А защо двигателите не разполагат със защитни екрани отпред?

Защото такъв екран частично ще блокира притока на въздуха, а той трябва да е голям и изключително здрав. В противен случай, освен птица, в двигателя може да попадне и парче метал.

Каква е вероятността сблъсък с птици да изведе извън строя всички двигатели на самолета? Изключително малка.