Какво е бъдещето на европейската автомобилна индустрия
Производството на автомобили е една от най-старите и големи индустрии в Европа с много традиции. Според изчисления на АСЕА, 21% от всички автомобили в света са произведени в ЕС, като 12.1 милиона души са заетите в сектора в региона (5.6% от работната сила).
По последни данни през 2014 година продажбите на нови автомобили в ЕС са 14.4 милиона, като търговският излишък, или разликата между изнесените и внесени коли, е положителен в размер на 95.1 милиарда евро.
Имена на компании, като Volkswagen, Opel и BMW, са синоними с автомобилната индустрия на Стария континент. Случилото се през изминалата година обаче сочи колко бързо дълго граден имидж може да се срине с едно лошо решение да се „заобикалят правилата".
Става въпрос за най-големия европейски производител Volkswagen и разразилия се скандал с дизеловите автомобили на компанията в САЩ. Това доведе до сериозни загуби, както на пари, така и на позиции от страна на компанията.
Продажбите на немската компания в ЕС се понижиха с 8% през февруари, в сравнение със същия месец на миналата година вследствие на този скандал.
През март новите регистрации в Европа възлязоха на над 1.7 милиона броя, което е повишение с 6% на годишна база. Италия е свидетел на повишение от 17.4% в продажбите, а Франция – със 7.5%.
На фона на спада в продажбите на Vokswagen, други производители бележат ръст. Един такъв е примерът с испанската компания SEAT. Подобно на Франция, и в Испания имат добри традиции в автомобилното производство.
Основана през 1950 година като държавен индустриален холдинг, компанията има за цел да увеличи броя на автомобилите в страната, сериозно изоставала през този период от останалите европейски страни с едва 3.1 автомобила на 1000 души.
При появата си компанията Sociedad Española de Automóviles de Turismo, или S.E.A.T., си е партнирала с италианската FIAT. Постепенно това партньорство се разпада през 80-те години на миналия век, за да се стигне до 1990 година, когато немската VW Group повишава дела си в компанията до 99.99%.
През последните три години компанията се развива много добре, като е акумилирала ръст от 25% на година. През настоящата година компанията се върна към печалба след няколко трудни години, в резултат на кризата, засегнала Испания.
Испанският производител допринася за около 1% от БВП на страната, като заедно с обслужващите я индустрии дава работа на близо 70 000 души.
Какво може да се обърка за сектора
Еврозоната става свидетел на бавен ръст в заетостта и икономиката в условията на ниска инфлация. Потребителите обаче все още не се чувстват особено комфортно, когато правят големи покупки, като споменът за финансовата криза все още е много пресен.
Специалистите все още са на мнение, че Европа не е тръгнала стабилно по пътя на стабилизирането и все още има редица рискове пред нея.
Най-пресният пример за това е потенциалното излизане на Великобритания от границите на ЕС, за което ще има референдум през юни. Подобно събитие застрашава цялостта и единството на съюза, като в същото време може да предизвика подобни референдуми и в други страни в бъдеще.
Други заплахи са дефлацията, регулаторните решения, несигурността относно бъдещата монетарна и фискална политика в региона, ръстът на инвестициите, нивата на еврото спрямо останалите основни валути и много други...
Проучване на АСЕА сочи, че европейската кола в момента е „най-чистата“ в света, със среден разход на емисии от 28 пъти по-малко карбониев моноксид, в сравнение с преди 20 години.
Средният европейски автомобил е станал и много по-ефективен, като разходва 15% по-малко гориво за изминаването на 100 километра, само в сравнение с преди 10 години.
И макар европейската автомобилна индустрия да е постигнала много, благодарение на стриктния контрол и регулация, тя все още е далеч от добрата рентабилност. „Средният оперативен маржин, при който работят европейските компании, е между 1 и 3%, в най-добрия случай“, според Джордж Гайерс, анализатор в ISI Global Automotive Research Team.