Имате ли прекалено много приятели във Facebook?
Знаете ли колко приятели има средно един потребител във Facebook? Около 338! Повечето хора имат по-малко от 200 приятели, а това означава, че има потребители, които разполагат с 200 и повече контакта в социалната мрежа.
Всъщност 15% от потребителите имат списък от 500 познати. Това е огромна цифра. Други пък достигат тавана от 5000 - колкото населението на Милтън, Уисконсин.
За повечето хора 5000 Facebook приятели звучи като него ужасно огромно. Къде е повратната точка?
Според Робин Дънбар, антрополог от Оксфордския университет, човек не може ефикасно да общува с повече от 150 човека, камо ли с хиляди.
Любопитното е, че можете да имате 1500 приятели, но не можете да сте осведомени за действията и случващото се в живота на всички от тях.
В социалната мрежа това явление е масово. Мнозина смятат, че е нормално да имат хиляди приятели, независимо дали са близки или не.
Според учените няма значение колко приятели включвате към кръга си в социалната мрежа, броят на хората, с които ще бъдете в активни отношения, ще остане същият.
Феноменът лесно може да бъде илюстриран с този: имате 30 пуловера в гардероба си, но не можете да ги носите всичките, нали? Същевременно трябва да отчетете, че толкова много пуловери заемат място в гардероба ви.
Така е и с приятелите във Facebook. Те бълват информация в нюзфийда.
На пръв поглед може да не оценявате това като сериозен проблем, но според учените вие неусетно бомбандирате ума си с изобилие от снимки, които не ви вълнуват, обновени статуси, които също толкова са ви безразлични, и т.н.
Мария Конникова от Ню Йоркър споделя своето мнение:
Със социалните мрежи лесно можем да наблюдаваме живота и интересите на много повече хора, отколкото преди. Но така не инвестираме време за реална комуникация, лице в лице. Губи се дълбоката връзка между хората.
Можете да разширите кръга от познати до 1, 2, 3, 4 хиляди, но това не са ваши приятели, просто познати са.
Количеството на социалния капитал, който един човек може да достигне, е фиксиран, допълва Дънбар. Той изисква инвестиция на време, общ живот, предаване и споделяне на общи ценности и т.н.
Според изчисленията на изследователя потребителите във Facebook отделят 60% от времето си за близки приятели и 40% от времето си за по-широк кръг от хора, които достигат общо 150 души.