Българско, българско, но с чуждестранни акционери
Искате да инвестирате на БФБ-София, но се притеснявате. Не толкова от възможността да загубите част от парите си заради не толкова добър избор на компания/и, защото все пак по-високата доходност на капиталовите пазари е свързана и с поемането на по-голям риск.
Притесняват ви най-вече некоректните собственици на набелязаната от вас компания. И неслучайно. Защото неведнъж или два пъти инвеститорите са се подлъгвали по омайните приказки за бъдещето на родните мажоритарни собственици и изпълнителни директори.
На БФБ-София обаче има и няколко дружества, в които само преди няколко години чуждестранни инвеститори закупиха определени дялове. Как и дали това се отрази положително на тези компании?
Вижте от следващите редове, като единствено трябва да уточним, че този материал не представлява и препоръка за взимане на инвестиционно решение.
Неохим
Димитровградският производител на амониев нитрат финализира в края на 2013 г. сделка по продажбата на 20% от капитала си на Феброран. Това е джойнт венчър компания между световния лидер в производството и дистрибуцията на торове Бореалис и бахрейнската Фърст Енерджи Банк.
Какво се промени оттогава до днес?
Компанията подобри значително финансовите си показатели, като за първите шест месеца на 2016 г. обяви печалба, преди данъци, в размер на 29.1 млн. лв. спрямо 14.24 млн. лв. за преди година и 13.8 млн. лв. към 30 юни 2013 г. - годината, в която е финализирано прехвърлянето.
За 2015 г. Общото събрание на компанията взе решение да се разпредели дивидент от 0.80 лв. на акция, което е първото подобно решение за последните 3 години. За сравнение – през 2012 г. акционерите в Неохим получиха 0.40 лв. на акция, а година по-рано – 0.30 лв. за лот.
Как се отразява това на книжата на дружеството?
От началото на 2016 г. Неохим е второто най-добре представящо се дружество в SOFIX, носещо над 15% на инвеститорите си. След сделката в края на 2013 г. книжата на Неохим са добавили над 42% към пазарната си оценка.
Корадо България
Чешката компания Корадо навлиза в страната ни през 1998 г. Едва 15 години по-късно в Корадо България започват сериозни инвестиции, за да може днес компанията да се превърне в лидер в региона и в притегателна работна сила в малък град като Стражица.
Какво се промени оттогава до днес?
В последните години в компанията е в ход инвестиционна програма за общо 25 млн. лв. В предприятието в гр. Стражица вече работят двете нови производствени линии – за панелни радиатори и за тръбни радиатори за баня. Втората бе изградена за по-малко от половин година, в нея са вложени 4 млн. лв., оборудвана е с най-модерна технология. Тя бе пусната през април тази година.
С нейното въвеждане в експлоатация завърши вторият етап от инвестиционната програма на дружеството. Капацитетът на линията е около 250 хил. броя годишно при непрекъснат производствен процес.
Поточната линия за радиатори за баня е най-съвременната като технология в цялата група, машините са доставени от италиански производители, асортиментът на произвежданите продукти е изключително широк.
Печалбата на КОРАДО-България за изминалата година е близо 2 милиона лева. От тях като дивидент е решено да бъдат разпределени 1.6 милиона лева, което означава увеличение на дивидента на акция от 8-9 стотинки на 18 стотинки.
За първите шест месеца на 2016 г. компанията отчита увеличение на печалбата на годишна база от 75.6% - от 855 хил. лв. на 1.502 млн. лв.
Как се отразява това на книжата на дружеството?
От началото на 2016 г. акциите на компанията са поскъпнали с 36%.
Спиди АД
Преди малко по-малко от 2 години френската компания Геопост придоби 11% от капитала на Спиди, като впоследствие увеличи дела си на 25%. Валери Мектупчиян държи 66.42 на сто от дружеството.
Какво се промени от септември 2014 г. до днес?
За 2015 г. Спиди АД обяви 12.2 млн. печалба, като половината от нея разпредели като дивидент. Дивидентът на една акция е 1.13 лв. спрямо 1.05 лв. за година по-рано и 1 лв. за 2014 г.
Нетната печалба за полугодието се понижава до 3.87 млн. лв. (неконсолидирана) и 3.1 млн. лв. (консолидирана) спрямо 4.8 млн. лв. за преди година, като основната причина е над 30% увеличение на амортизациите.
В доклада за дейността компанията посочва, че предвижда с повишаването на натоварването на капацитета да се възстанови и рентабилността.
Приходите растат с близо 10 млн. лв. само за година, до настоящите 68.5 млн. лв.
Как се отразява това на книжата на дружеството?
От влизането на Геопост в компанията книжата на Спиди са добавили 50%, което ги нарежда на второ място по ръст в BGBX40 за този период.