Как канадска компания задържа младите си служители?
Задържането на младите хора на работното място понякога е трудна задача и за най-добрите мениджъри. Но облачната счетоводна компания FreshBooks в Торонто, Канада, изглежда е открила тайната, пише CNBC.
74% от 260-те й служители са млади хора, родени след 1981 г. Екипът в отдел „Обслужване на клиенти“ е съставен главно от млади хора, 93% от които работят в компанията от самото й начало. Тази година FreshBooks беше определена за най-добрата средна по размери компания за работа в Канада от института „Прекрасно място за работа“.
Каква е тайната, която не само кара младите хора да се чувстват щастливи, но и прави това в традиционно скучната счетоводна област? Всичко започва с посланието, което компанията отправя.
„Ние не сме точно счетоводна компания, а по-скоро сме софтуерна компания“, казва съоснователят на FreshBooks и неин изпълнителен директор Майк МакДермънт. „Служителите са щастливи да бъдат част от технологична компания, постигаща бърз растеж“, допълва той. Освен това технологията, която FreshBooks изгражда, подобрява живота на самонаетите хора, и компанията работи, за да гарантира, че екипът разбира това.
Всеки новоназначен човек прекарва първите месеци в отдел „Обслужване на клиенти“. Този опит му показва до каква степен софтуерът помага на собствениците на малък бизнес да се справят със своите фактури и им предоставя повече време да преследват мечтите си.
Именно така МакДермънт стигнал до идеята за създаването на FreshBooks. Той управлявал проектантско бюро с четирима служители и в средата на натоварен следобед през 2003 г. си изгубил времето с писане на фактура. Това го вбесило, така че в следващите две седмици започнал да изгражда продукта на FreshBooks. Отишъл да живее в приземния етаж на родителите си и прекарал там над три години, преди да стартира бизнеса си.
„За разлика от предишните поколения тези хора работят с друга мотивация. Те трябва да знаят защо правят дадени неща и имат усещане за цел в работата, която вършат“, казва МакДермънт. Когато поставял новонаетите хора в пряка комуникация с клиентите, това им давало възможност да разберат как FreshBooks помага на реални хора.
Ако нямат усещане за цел, младежите биха пожелали да сменят работата си. Според изследване на Deloitte от 2016 г. един на всеки четирима млади хора с удоволствие би напуснал работата си следващата година, 44% очакват да напуснат работа в идните две години, а до 2020 г. две трети от младите служители очакват да работят на друго място.
Но част от причината младежите във FreshBooks да остават е разбирането им на връзката с целта на компанията. Освен че запознава младите хора директно с по-голямата цел на компанията, FreshBooks има редица програми, които дават на служитеите възможности да научават и да растат в професионален план.
Тя предлага програмата Lunch & Learns, при която служител учи група колеги на определено умение, както и програмата „сляпа среща“, свързваща служители, които вероятно не са се срещали преди това, за да пият кафе и да се опознаят.
Освен това отдел „Човешки ресурси“ предлага подкаст, наречен FreshCast, при който служители говорят за професионалния си път и какво са научили. Всяко лято екипът прекарва един уикенд заедно, наречен PORCHFEST - акроним на основните ценности на компанията: страст, собственост, резултати, промяна, честност, забавление, емпатия, стремеж и доверие.
Според МакДермънт, когато служителите се познават отвъд имейлите и случайните срещи в тоалетната, бизнесът върви по-бързо. „Смятам, че нещата се развиват по-скоростно в атмосфера на доверие и част от стимулирането му е създаването на по-добри отношения с повече хора. Тези малки инвестиции - един час тук, един час там, ускорява ритъма на целия бизнес“, счита той.