Стартирате нов бизнес? Ето какво трябва да имате предвид
Местоположението на бизнеса е едно от най-важните условия за неговото развитие. Но това е само една малка част от въпросите, които трябва да разрешите, преди официално да обявите старта на своя проект. Ето какво трябва да знаете, при положение че планирате да започнете собствен бизнес:
1. Сфера на дейност/партньори/капитал
В случай че вече знаете в каква сфера на дейност бихте желали да се развивате, то добре е да помислите дали можете да привлечете партньори в проекта си. Изисква ли той прекалено голям начален капитал или ще можете ли да се справите и със собствени средства плюс евентуално банков заем?
При положение че имате нужда от партньори, то тогава е добре да подберете хора с уникални за проекта умения, с което да можете да сведете до минимум използването на външни услуги, които, както знаете, могат да бъдат и доста скъпи. Не забравяйте да уточните всичко още в началото, като задължения и отговорности.
2. Служители
Най-важната предпоставка за успеха на бизнеса ви са вашите служители. Е, тук може би ще трябва леко да ви разочароваме, тъй като качествената работа ръка в България е кът. Затова вие, като ръководител, ще трябва да решите дали да залагате на наскоро завършили или служители без достатъчно опит или на добре подготвени и обучени кадри, които обаче ще ви струват по-скъпо.
Служителите са пряко свързани и с местоположение, тъй като в по-малките градове на страната могат да се намерят хора на по-ниско заплащане, което в определени случаи е в пъти под средното за столицата, например.
Не забравяйте и еврофондовете, тъй като по тях ще можете да обучите служителите си, а това ще даде нови възможности на компанията ви и може би и повишени продажби.
3. Местоположение/офис
Това, че живеете в даден град, съвсем не означава, че не може да развивате бизнес в друго населено място. Добре е обаче да знаете, че София, Варна, Бургас, Пловдив и Стара Загора са най-големите градове в страната, т.е. ако се развивате в сферата на търговията, ще можете да разчитате на доста голям пазар.
При положение че ще работите основно за износ, добре е да сте ситуирани в пограничните райони, като Русе и Видин, които чрез мостовете си дават достъп до редица европейски държави, докато Сандански и Петрич, например, до южната ни съседка Гърция.
Офисът ви задължително трябва да е представителен, но това не означава, че трябва да се впуснете в наемането на клас А офисно помещение още при старта на проекта ви. Внимавайте с разходите, ако не искате да реализирате голяма загуба още в първата си година на съществуване.
4. Уеб + присъствие в социалните медии
Всеки успешен бизнес има свой портал. Тук цените могат да варират от 500 до 5000 лв., а при положение че желаете изработването на луксозен сайт, заедно с онлайн магазин или други специфични за вас възможности, то крайната сума може да е и петцифрена.
Дотук добре. Кой обаче ще се грижи за вашето онлайн присъствие, обновяването на сайта ви, оптимизацията му, както и присъствието ви в социалните мрежи? Опциите са три – сами, наем или на заплата – т.е. наемането на външна компания или наемането на служител, който да работи в офиса ви.
Голяма част от фирмите у нас делегират тези права на даден служител, който обаче не е специалист в тази сфера и резултатите няма как да са отлични.
5. Счетоводство/адвокат
Отново дилемата – външна фирма или служител на договор? Е, при положение че бизнесът ви сега стартира, то защо ви е да плащате заплата и осигуровки, след като масово фирмите за счетоводни услуги предлагат тарифа от 50 до 100 лв. за компании с малък персонал и документооборот.
Доста са въпросите, по които се налага да помислите в началото, като не трябва да забравяте и бъдещите си планове. Искате просто бизнес, с който да издържате семейството си или се целите доста по-високо? Как смятате да го постигнете?