Британският рекламен регулатор забрани серия реклами на Nike, Lacoste и Superdry, след като установи, че трите модни марки са преувеличили екологичните ползи от своите продукти и са направили подвеждащи твърдения за устойчивост.

Наказаните Google реклами са публикувани през юни, а Advertising Standards Authority (ASA) обяви в сряда, че нито една от компаниите не е предоставила доказателства, подкрепящи зелените твърдения в рекламите.

Nike рекламира полошърт като изработено от „устойчиви материали“.

Lacoste описва детската си колекция като „устойчива и елегантна“.

Superdry твърди, че продуктите на марката „съчетават стил и устойчивост“.

Все повече модни марки използват еко твърдения, тъй като потребителите стават чувствителни към огромния въглероден отпечатък на индустрията. Текстилният сектор е отговорен за между 2% и 8% от глобалните емисии на парникови газове, главно заради процесите на избелване, боядисване и довършителна обработка, по данни на ООН.

Решението на ASA идва в момент на по-строго регулиране срещу greenwashing, особено след миналогодишните проверки на Asos, Boohoo и George (Asda) за подобни твърдения.

„Тези решения изпращат ясно послание: рекламодателите трябва да подкрепят зелените си твърдения с реални доказателства, за да получават потребителите честна и точна информация“, казва Джъстин Гримли от ASA, цитиран от Financial Times.

Нарушенията са били засечени чрез AI система за мониторинг на реклами, която автоматично открива потенциално подвеждащи зелени послания.

Според правилата на ASA еко твърденията трябва да са ясни, специфични и доказуеми, а широки определения като „устойчив“ често подвеждат, защото създават впечатление, че продуктът има нулев или минимален екологичен отпечатък.

Юристи коментират, че AI-генерирани реклами поставят нови предизвикателства пред бранда, защото лесно могат да генерират неподкрепени зелени твърдения.

И трите марки твърдят, че използват рециклирани материали, по-малко вода или процеси с по-нисък въглероден отпечатък, но ASA обяви, че това не е достатъчно за обобщени еко твърдения в рекламите.

Nike е съобщила на регулатора, че рекламата вече е свалена.

Lacoste признава, че термини като „устойчив“ и „еко“ е трудно да бъдат доказани и е премахнала рекламата.

Superdry не е съгласна, че е подвеждала, но се е ангажирала да не използва рекламата отново.

Lacoste допълва пред Financial Times, че работи от години за намаляване на въглеродния отпечатък, а детската колекция е намалила въздействието на суровините с 19% от 2022 г. насам.