Новият слоган на Nike предизвиква убежденията на Gen Z
С новата кампания „Why Do It?“ Nike се изправя срещу „cringe“ културата, която обезкуражава страстта и усилието сред поколението Z, докато търси начин да възстанови лидерските си позиции след спад в продажбите и стратегическо преструктуриране
&format=webp)
Почти четири десетилетия след емблематичния си дебют с „Just Do It“ – кампанията, вдъхновена от пробягването на Уолт Стак по Голдън Гейт през 1988 г. – брандът стартира ново глобално послание, което гласи „Why Do It?“ и цели да припомни на младото поколение защо три прости думи превърнаха Nike в икона.
От „Just Do It“ до „Why Do It?“
„Тези три думи значат толкова много за нас, но не можем да се държим назидателно. Трябва да бъдем сигурни, че звучат актуално за всяко поколение“, казва главният маркетинг директор на Nike Никол Греъм.
Новата кампания, озвучена от Tyler the Creator, излиза с рекламен клип, в който се появяват Леброн Джеймс, Кейтлин Кларк, Сакийон Баркли от Philadelphia Eagles, бразилската звезда на Реал Мадрид Вини Жуниор, скейтбордистката Рейса Леал и други.
Докато спортистите рискуват, тренират и опитват нови трудни движения, гласът на Тайлър задава въпроса: „Защо да го правиш? Защо би се изложил на провал? Защо би рискувал? Може да дадеш всичко и все пак да загубиш. Но въпросът ми е – ами ако все пак не загубиш?“
Греъм описва предизвикателството, с което се сблъскват днешните тийнейджъри: „Страхът от провал и страхът да опиташ… Изрази като ‘don’t be a try-hard’, ‘ти си cringe’, се използват за всеки човек, който показва страстта си. Именно поради тази причина искахме да придадем ново значение на ‘Just Do It’ и да обърнем представите за ‘cringe’ с главата надолу.“
Тя подчертава, че никога не е ставало въпрос за трофеи, а за смелостта да направиш първата крачка – било то да се явиш на тренировка, да обуеш маратонките или просто да опиташ нов спорт.
За Nike кампанията е част от по-голяма трансформация. След неуспешен завой към директни продажби през 2021 г., компанията премина през труден период. През юни тя отчете спад на приходите за Q4 2024 с 12% – до 11,1 млрд. долара спрямо 12,61 млрд. година по-рано.
Новият главен изпълнителен директор Елиът Хил пое поста през септември 2024 г., а акциите на компанията са нагоре с близо 2% от началото на 2025 г.
„Виждам колко бързо идват успехите и подемът в момента е невероятен“, казва Греъм. „Започнахме с отбора по бягане, после футбол, сега баскетбол и крикет. Превърнахме голяма корпорация в малки и интимни екипи и съм изключително оптимистична.“
Промяната включва и връщане към спортно ориентирана структура – вместо разделяне на бизнесите по пол и възраст. На 28 август компанията обяви и съкращения на около 1% от корпоративния персонал заради преструктурирането.
Греъм нарича новата стратегия „три предавки“ – присъствие на големите спортни сцени, участие в културно значими спортни моменти, както и връзка с локалните общности. Това включва както глобални турнири, така и събития като One Global в Ню Йорк или Mamba League Invitational в Лос Анджелис.
„Nike трябва да бъде едновременно на световната сцена и на ъгъла на улицата“, обобщава тя.
Кампанията „Why Do It?“ стъпва и върху традиция, която винаги е отличавала Nike – да разказва истории не само за звездите, но и за обикновените хора. Пример за това е рекламата „Jogger“ от 2012 г., в която без известни лица и без блясък едно дете просто тича по празен път.
„Трябва да правим така, че големите ни атлети да изглеждат достъпни, а обикновените хора – като герои“, казва Греъм.
С новата си кампания „Why Do It?“ Nike се опитва да балансира между нуждата да защити лидерската си позиция на пазара и желанието да вдъхнови поколение, което често гледа на страстта и усилието като на „cringe“.