Есента настъпи неумолимо – усещаме я по пожълтелите листа на дърветата и все по-редките слънчеви лъчи, които успяват да си пробият път през облаците. А как изглежда есента в Япония?

Изложба в Столичната библиотека улява късчета есен от Страната на изгряващото слънце, за да достави наслада за сетивата с помощта на традиционното японско изкуство за подреждане на цветя икебана и красивата поетика на хайку и хайга.

Изложбата „Есенни багри“ беше открита на 22 октомври и ще остане в Столичната библиотека до 26 октомври. Тя съчетава творби на 12 съвременни автори на хайку с композиции на Школата по икебана на Сдружение „Сога“, вдъхновени от естетиката на есента. Хайгите са обединени в две основни направления – рисунки с туш и фотохайку.

Икебаната е японско изкуство за подреждане на цветя, което датира още от VII в. То достига зенита си през XVI в., а днес се преподава в над 1000 училища в Япония и други държави по света. Етимологията на думата идва от „икеру“ (поддържане на живота, подреждане на цветя) и „хана“ (цвете) и има два възможни превода - „вдъхване на живот на цветята“ и „подреждане на цветя“.

В рамките на изложбата е представена и поетичната арт инсталация „Нова антология Хайку“ на Антонина Караламбева и Антоанета Николова. Тя е авторска интерпретация на две от приложенията на хартията в японското традиционно изкуство – оригами и калиграфия.

„Инсталацията е изработена изцяло от хартия и се опитва да предаде тази типична за хайкуто сезонност, която е характерна изобщо за японската култура и изкуство“, каза пред Profit.bg Антонина Караламбева.

Инсталацията съчетава великолепно цветовите асоциации за сезоните, внушени чрез изящните хартиени топки кусудама, с поетиката на хайку.

„Кусудамите са модулни оригами, които в древността са били направени от истински цветя и билки. Оттук произлиза и името им - „кусури“ (лекарство) и „тама“ (топка). Това всъщност са лечебни топки, които днес се правят от изкуствени цветя, плат, хартия или пластмаса. Дори в някои болници в Япония хората слагат такива топки за по-бързо оздравяване на близките им. Освен скъп подарък и красива декорация, те са форма на молитва за здраве, благополучие и късмет“, разказва Караламбева.

В своята инсталация тя е съчетала бледите цветове, характерни за пролетта, с вишневи листа в бледозелен цвят и пролетно хайку. През лятото цветовете са по-натитени и топли и се комбинират с тъмнозелени цветове на листата с изписано върху тях лятно хайку.

През есента златно-червените топки се съчетават с червени кленови листа и есенно хайку, а белите топки изобразяват зимата в съчетание със зимно хайку.

Караламбева обясни, че в една топка има 12 цветя с по пет листчета всяко, а това изисква 60 листчета хартия да се сгънат по точно определен начин в едно квадратче. „Изработването на инсталацията ми отне много време, но за мен беше удоволствие, защото работата ме научи на търпение, а идеята да направя нещо за другите, което ще ги зарадва, ми подейства много стимулиращо“, отбеляза Караламбева.

Тя самата също е автор на хайку, което определя като форма на споделяне и на взаимодействие между автора и читателя. „Авторът изразява нещо преживяно и провокира въображението на читателя. За мен хайку е неуловимото, уловено в мрежа от думи“, споделя Караламбева и щедро подарява на посетителите на изложбата красиво хайку, изписано върху червена хартия във формата на кленов лист. Като това:

„Юлска нощ,
Песни на щурци
Крепят небето.

Снимки: Profit.bg

[{507}]