Кои са тайландските милиардери от Red Bull?
38-километровият скок от ръба на Космоса до пясъците на Ню Мексико носи марката Red Bull.
С лого на костюма, каската и парашута на скайдайвърите, те извършват свободно падане с 1358 км/ч за 13 минути, заснето в спиращо дъха видео, което се излъчва на живо в интернет. Подобна каскада помогна на 11 живи роднини на потайния тайландски предприемач и бивш фермер Чалео Ювидхиа да натрупат състояние от 22 млрд. долара - най-голямото в света от енергийни напитки, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Макар че роднините живеят добре, „те не парадират с това“, казва Юпана Виватанакантанг, доцент във факултета по бизнес на Националния университет на Сингапур. Чалео „зададе тона, като остана скромен и смирен“, допълва Виватанакантанг.
Летящи бикове
Голямата част от състоянието идва от Red Bull GmbH - базираната в Австрия компания, която притежава правата за разпространение на газираната версия на оригиналната рецепта на Чалео, както и спортния бизнес, включващ отбора от парашутисти „Летящите бикове“, четири професионални отбора по футбол, два отбора от Формула 1 и отдели, които организират и рекламират събития, като скока от ръба на Космоса преди четири години на Феликс Баумгартнър.
Чалео, който почина през 2012 г., създаде T.C. Pharmaceutical Industries през 1956 г., за да продава антибиотици. По-късно той насочва вниманието си към енергизиращите напитки и през 1975 г. измисля питие, приготвено от кофеин, захар и аминокиселината таурин, наречено Krating Daeng, или „червен бик“ на тайски език.
То се продава като евтина енергийна напитка в Азия до 1987 г., когато той обединява усилия с маркетинговия спец от Австрия Дитрих Матешиц. Той открива напитката, докато се опитва да се справи с временно неразположение, предизвикано от промяната на климата, по време на бизнес пътуване в региона.
Двамата натрупали голямо състояние, като променили рецептата и създали глобална марка около стимулираната от адреналина култура на екстремните спортове. 72-годишният Матешиц контролира състояние от 12.3 млрд. долара, което го нарежда на 80-о място, според индекса на Bloomberg на най-богатите хора в света.
Семейно богатство
Десетима членове на семейство Ювидхиа делят 49% от Red Bull GmbH, а най-големият син на патриарха на семейството Чалерм Ювидхиа притежава още 2%. Останалите 49% държи семейство Матешиц.
Седем членове на семейство Ювидхиа притежават също T.C. Pharmaceutical, която контролира 51% от Red Bull China. Компанията започва да продава оригиналната версия на напитката в Китай през 1993 г. и създава производствен цех в провинция Хайнан.
Тя разшири дейността си две години по-късно и създаде съвместно дружество с Чанчай Руарунгруанг - предприемач от китайско-тайландски произход, който е известен и с китайското си име Ян Бин.
Според предишно изследване на богатството, цялата собственост на Red Bull China е притежание на Чанчай, 325-я най-богат човек в света със състояние от 4.7 млрд. долара, според индекса на Bloomberg. Матешиц няма дял в азиатските дейности на компанията.
Процъфтяваща индустрия
Red Bull помогна за създаването на процъфтяваща индустрия с глобални продажби на енергийните напитки на стойност 43 млрд. долара през 2015 г., според данни на Euromonitor. Според компанията тази индустрия ще продължи да расте с 11% на годишна основа до 2020 г. Red Bull притежава 30.2%-ов дял от глобалния пазар, а T.C. Pharmaceutical – още 11.8%.
Red Bull GmbH има глобални приходи от 5.9 млрд. евро (6.2 млрд. долара) през 2015 г., сочат данните на сайта й. Най-сериозният конкурент на компанията Monster Beverage е регистрирала приходи от 2.7 млрд. долара миналата година, а двамата й основатели - Родни Сакс и Хилтън Шлосберг, притежават общо състояние от 2.2 млрд. долара.
Семейство Ювидхиа не се появява често в светлините на прожекторите, следвайки примера на патриарха, набожен будист, който предпочитал да прекарва свободното си време в управление на семейната ферма за гъски. В трите си десетилетия начело на T.C. Pharmaceutical милиардерът никога не е давал интервю и не се е появявал публично.
China Daily съобщи през януари, че семейството се опитва да предоговори условията на партньорството в Китай, като генералният директор на T.C. Pharmaceutical Саравут Ювидхиа заяви, че двете страни трябва да направят „промени в бъдеще“.
Бъдещето на Red Bull GmbH също буди безпокойство, според Юпана от Националния университет на Сингапур. Матешиц ръководеше маркетинговите усилия на компанията, а наследниците на Ювидхиа до момента не са показали, че са способни да ги продължат.
Говорителката на Матешиц Тина Деутнер заяви, че милиардерът има работни отношения със семейството, които са както професионални, така и приятелски.