Как работи Wi-Fi връзката на 10 хил. метра височина?
За всички, които имат тревоги, пътуването със самолет предлага кратка детоксикация от дигиталния свят – няколко скъпоценни часа далеч от електронна поща, съобщения и известия от приложения. Това обаче ще остане в миналото.
Wi-Fi интернет връзката по време на полет става все по-бърза и все по-евтина. Така извинения от рода на „Извинявай, че не видях мейла ти – бях в самолета“, вече няма да се приемат. Но как точно функционира Wi-Fi връзката по време на полет?
Най-общо казано има два начина интернет сигналът да достигне вашето устройство на 10 000 метра височина, пише telegraph.co.uk.
Първият е посредством кули, базирани на земята, които излъчват сигнал, улавян от антени, поставени обикновено на корпуса на самолета. По този начин, докато пътувате във въздуха, самолетът автоматично се свързва с най-близката кула, което предполага, че връзката ви (на теория) няма да прекъсва. Ако обаче летите над голям воден басейн или масивна пресечена местност, то връзката с интернет би била проблем.
Вторият метод за Wi-Fi във въздуха разчита на сателитна технология. Самолетите се свързват със сателити, намиращи се в орбитата на Земята (35,786 км. височина), които изпращат и получават сигнали до земята посредством приемници и предаватели. Това са същите сателити, използвани при телевизионните сигнали, прогнозата за времето, както и при тайни военни операции.
Информацията се изпраща от и до вашето устройство посредством антена, намираща се в горната част на корпуса на самолета, която приема най-близкия сателитен сигнал. Wi-Fi сигналът се доставя до пътниците чрез рутер, монтиран на борда на машината.
И в двата описани случая САЩ разполагат с развита инфраструктура, която не се среща никъде другаде по света. Това значи, че Wi-Fi сигналът по време на полет е значително по-качествен и евтин на територията на САЩ отколкото в Европа.
Защо Wi-Fi сигналът по време на полет е толкова бавен?
Технологията се развива бързо, но все още среща препятствия при голям брой свързани устройства.
През 2008 година, когато компанията Gogo (тогава позната като Aircell) пуска своята първа Wi-Fi услуга на борда на самолет на Virgin America, скоростта на връзката от 3 Mbps е адекватна за няколко лаптопа. Сега обаче, когато всеки пътник използва поне по едно устройство, свързано с безчетен брой приложения, сайтове и услуги е налице много по-сериозно натоварване на ресурсите.
В наши дни сателитната връзка предлага скорост от около 12 Mbps. Сателитите обаче са скъпи за поддръжка и усъвършенстване, което забавя развитието на технологията.
Според телекомуникационният регулатор на Великобритания Ofcom средната скорост на интернет връзката сред домакинствата във Великобритания достига 29.9 Mbps през 2016 година, което означава, че Wi-Fi връзката в самолетите ще трябва да измине дълъг път, за да достигне това ниво.
Защо Wi-Fi връзката по време на полет е толкова скъпа?
Всички тези технологии не са никак евтини. Освен това антените увеличават съпротивлението във въздуха, което засилва разхода на гориво по време на полет.
Тези разходи, включително разходите за проектиране и поддръжка, обикновено се прехвърлят на потребителите. Цената на тази услуга варира спрямо различните авиокомпании. Някои от тях предлагат безплатна проба, като например първите 10 MB са безплатни що се отнася до Emirates.
Ще стане ли интернет връзката по-бърза?
Отговорът е „да“. Компанията Inmarsat работи с Deutche Telekom по разработката на European Aviation Network [EAN] – сателитна Wi-Fi мрежа, която комбинира сигнала с кули по земята, а това обещава предоставянето на солидни услуги по време на полет.
EAN ще стартира през 2017 година, като British Airways вече са една от компаниите, който са регистрирани за услугата.
„Повече от половината самолети в света ще предлагат Wi-Fi по време на полет в следващите 6 години“, съобщават от Inmarsat. “Секторът ще носи милиарди приходи през 2020 г.“, добавят от компанията.