Кой казва, че мъж в каравана не може да има големи мечти? Преди четвърт век Уанг Уей е просто един 20-годишен младеж, който разнася пратки с колата си в предградията на Хонконг.

Този месец Уей стана третият най-богат китаец, след като компанията му SF Express, филиал на SF Holdings, която мнозина наричат „китайския Fed-Ex”, стана публична. По данни на Forbes състоянието на Уей възлиза на 23 млрд. долара.

„Когато SF започна да доставя пакети през 90-те години на миналия век, това все още беше незаконен бизнес, наречен „черни доставки“, разказва той пред People's Daily през 2011 г. в единственото си интервю за медиите.

"Родителите ми бяха университетски преподаватели в континентален Китай, но академичната им професия не беше призната, когато се преместихме в Хонконг като малък. Така че започнахме от нулата“, казва Вън.

Според друга информация обаче баща му бил преводач на китайските военно-въздушни сили и дал 20 000 долара на Уей да създаде бизнеса си. Във всеки случай Уей видял добра възможност в транспортирането на пакети между все още управлявания от британците Хонконг и Шънджън, който е превърнат в една от китайските „специални икономически зони“.


Големият пробив на Уей дошъл през 2003 г., когато индустрията на търговските авиолинии рухнала, но той успял да се снабди с лиценз да управлява чартърни полети, за да продължи доставките. По онова време бизнесът с доставки започнал да става все по-конкурентен и остава такъв до ден-днешен. SF Express обаче се превръща в една от най-надеждните компании за доставки на стоки в Китай, пише списание Time.

Днес компанията е представена в 200 държави с над 15 000 транспортни средства, главно благодарение на успеха на Alibaba, “китайския Amazon”. “Последните десет години бяха златна ера за китайските куриери, ще продължи да бъде така и в идните няколко години“, казва Джон Сонг, директор на отдел „Логистика и транспортни практики в Китай“ в консултантската компания Deloitte.

“Има огромен потенциал за развитието на китайските куриери“, допълва той, цитиран от Bloomberg.