Да спестите пари за ваканция е трудно.

За онези, които в началото на 2017 г. си обещаха да пълнят буркана със средства за мечтаната дестинация, но и до днес той остава празен, психолозите имат обяснение.

Според изследователи от Университетите на Уинипег и на Манитоба, нашите цели всъщност се променят, дори и когато регистрираме напредък към постигането им.

По принцип, когато за първи път си поставим цел, ние сме в така наречения начин на мислене "промоционална мотивация".

Това означава, че ние сме мотивирани от положителни неща. Например, тези, които спестяват за пътуване, може да са решили да постигнат целта си, като започнат допълнителна работа или инвестират свободни средства. Това е най-лесната част, подчертава T+L.

Но след това, когато постигаме напредък по отношение на целите ни, фокусът преминава към "превенционна мотивация", което означава, че поставилият си цел вече е мотивиран от "желанието да избегне нещо негативно", според изследователите.

От гледна точка на спестяване на пари, това може да означава по-рядко хранене навън или пропускането на скъпа покупка.

Именно това води до тенденцията да сме толкова добри при поставянето на цели, но не и в постигането им.

Изследователите смятат, че онези, които искат да спестят пари, трябва да стартират постигането на целите си с начина на мислене, наречен „превенционна мотивация“.

Това означава, че желаещите да пътуват може по-лесно да постигнат целта си, ако се отказват от вечеря в ресторант или покупки още в началото и наливат тези пари директно в своя бюджет за пътешествия.