Boeing пести милиони благодарение на 3D-принтирани части
Boeing нае Norsk Titanium, за да принтира първите структурни титаниеви части за самолетите 787 Dreamliner. Според норвежката компания за 3D принтиране тази промяна, в крайна сметка, ще намали разходите за всеки самолет с 2 до 3 млн. долара, съобщава Reuters.
Договорът, който беше обявен в понеделник, е голяма стъпка в усилията на Boeing да увеличи доходността на 787 и знак за нарастващо приемане от индустрията на издръжливостта на 3D принтираните метални части.
Здравата и лека титаниева сплав е седем пъти по-скъпа от алуминия и съставлява около 17 милиона долара от разходите, в размер на 265 милиона долара, за Dreamliner, разкриват източници от индустрията.
Boeing опитва да намали разходите за титан за 787, който изисква повече метал от останалите модели заради въглеродните фибри в корпуса и крилата му. Титанът се използва широко и в конкурента на Dreamliner – A350 на Airbus.
„Това означава спестяване на поне 2 до 3 милиона долара от всеки Dreamliner“ от 2018 г., когато много повече части ще бъдат принтирани, казва Чип Ятес, вицепрезидент на маркенитговия отдел на Norsk Titanium.
Обичайно Boeing произвежда 144 самолета Dreamliner на година. Компанията отказа да коментира данните, но технологията на Norsk при всички случаи ще й помогне да намали разходите.
Dreamliner излезе на печалба миналата година, след като регистрира производствени загуби на стойност 29 млрд. долара. Norsk работи с Boeing повече от година върху дизайна на четири части за 787 и получи сертификат за тях от Федералната авиационна служба (FAA), каза Ятес.
Норвежката компания очаква американската регулаторна служба да одобри свойствата на материала и производствения процес за принтирани части по-късно тази година. Това ще позволи на Norsk да принтира хиляди други части за всеки Dreamliner, без всяка част да изисква отделно одобрение от FAA. Това ще доведе до спестяването на милиони долари от всеки самолет.
„Говорим буквално за тонове“ части за 787, които ще бъдат принтирани, вместо да се произвеждат по традиционния скъп начин, изтъкна Ятес. General Electric вече принтира метални горивни дюзи за самолетни двигатели, но Norsk и Boeing съобщиха, че титаниевите части са първите принтирани структурни компоненти, които могат да понесат тежестта по време на полет.
Първоначално частите ще бъдат принтирани в Норвегия, но целта е до края на годината да има девет работещи принтера в завод с площ от 6220 кв. м в Питсбърг, щата Ню Йорк.